/ Press / Pressmeddelanden / Endast 2 procent av svenska hotell är brandcertifierade

Endast 2 procent av svenska hotell är brandcertifierade

En plingklocka i en reception och en receptionist

2017-06-20. Var tredje dag inträffar en hotellbrand i Sverige – samtidigt visar ny statistik att endast 56 av landets 2 834 hotell och vandrarhem är brandcertifierade. Nu uppmanar Brandskyddsföreningen fler hotell att ta ansvar för att gästerna ska kunna sova tryggt.

– Tyvärr förlitar sig alltför många hotell på att nödutgångar och några brandvarnare utgör ett tillräckligt brandskydd. Men om ett stort hotell fullt med sovande gäster börjar brinna krävs kunnig personal, tydliga rutiner och fungerande teknisk utrustning för att katastrofen ska kunna undvikas, säger Hans Andersson, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.

Räddningstjänsten rycker ut till cirka 120 hotellbränder i Sverige varje år – en ökning med närmare 50 procent sedan 2000-talets början. Samtidigt visar statistik från Tillväxtverket och SCB att endast 56 av de 2 834 hotell och vandrarhem som finns i Sverige är brandcertifierade.

Brandskyddat hotell är en certifiering av att ett hotell uppfyller samtliga lagkrav. Certifieringsprocessen utgörs av 65 punkter som inkluderar utbildning av personal, besiktning av utrymningslarm samt kontroll av rutiner, organisation och brandskyddspolicy.

– Brandskyddsföreningen uppmanar fler svenska hotell att ta sitt säkerhetsansvar. En brandcertifiering garanterar att gästerna kan sova tryggt och att personalen vet vad de ska göra om olyckan är framme, säger Hans Andersson.

Certifieringen, som finns i två steg – Brandskyddat hotell och Väl brandskyddat hotell – har tagits fram av Brandskyddsföreningen och Visita i dialog med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Om certifieringen

Lista över samtliga certifierade hotell

För mer information, kontakta gärna:
Hans Andersson, brandingenjör Brandskyddsföreningen, tel 08-588 474 17, hans.andersson@brandskyddsforeningen.se
Carina Andersson, kommunikatör Brandskyddsföreningen, tel 070-607 74 07, carina.andersson@brandskyddsforeningen.se