/ Nyheter / Fler behöver testa sin brandvarnare

Fler behöver testa sin brandvarnare

Person testar brandvarnare i taket

Den 1 december är det Brandvarnardagen – en dag då allmänheten uppmanas att testa sina brandvarnare för att kontrollera så att de fungerar. I en undersökning som MSB har genomfört visar att 97 procent av alla hem har en brandvarnare. Däremot säger 35 procent att de aldrig testar den och 53 procent uppger att de gör det mer sällan än varannan månad.

- Svenskarna testar tyvärr sina brandvarnare för sällan. Risken är att många känner en falsk trygghet och den dagen något allvarligt händer så visar det sig att man har glömt en så enkel sak som att byta batterier. Det bästa skyddet är goda rutiner, säger Hans Andersson, brandingenjör och rådgivare på Brandskyddsföreningen.

Undersökningen genomfördes för första gången 2011. Syftet var att kartlägga allmänhetens syn på risker samt människors kunskap och inställning till det egna ansvaret kring brandskydd.

Så testar du din brandvarnare

Du testar brandvarnaren genom att trycka på testknappen, då kontrolleras hela brandvarnarens funktion, inte bara batteriet. Om brandvarnaren inte ger ifrån sig en signal när du trycker på testknappen kan batteriet vara slut, och då behöver du byta ut det. Hjälper inte batteribyte – byt ut brandvarnaren.

Testa brandvarnaren:

• en gång i månaden
  • när du satt upp en ny
  • när du bytt batteri
  • när du varit bortrest en längre tid (en till två veckor)
  • när du gjort rent den

När det är dags att byta batteri avger brandvarnaren en kort signal ungefär en gång per minut. Ha gärna ett batteri i reserv hemma så att du kan byta direkt när det blir aktuellt. En brandvarnare som är smutsig invändigt blir känsligare och larmar oftare utan anledning. Gör rent brandvarnaren en gång per år eller om den larmar utan anledning. Rengör brandvarnarna genom att dammsuga med en mjuk borste och torka av utsidan med en lätt fuktad trasa.

Få en gratis sms-påminnelse när det är dags att testa brandvarnaren. Besök skyddadigmotbrand.se och registrera ditt mobilnummer.

För fler frågor, kontakta:

Hans Andersson, brandingenjör Brandskyddsföreningen,
08-588 474 17, hans.andersson@brandskyddsforeningen.se