/ Nyheter / Begränsa rätten att använda fyrverkerier

Begränsa rätten att använda fyrverkerier

Fyverkeri mot en svart himmel

Fyrverkerier leder varje år till ett hundratal skadade och närmare 200 bränder. Samtidigt visar en ny Sifoundersökning att drygt två av tre svenskar vill begränsa rätten att skjuta fyrverkerier. Regeringen borde införa en tidsbegränsning för fyrverkerier i ordningslagen, skriver Anders Bergqvist, Generalsekreterare för Brandskyddsföreningen.

Varje år behöver ett hundratal svenskar uppsöka vård på grund av olyckor med fyrverkerier, och drygt 20 av dem skadas så allvarligt att de måste läggas in på sjukhus. Oftast handlar det om bränn- och sårskador på ögon, huvud och händer. Fyrverkerier orsakar dessutom årligen närmare 200 bränder som kräver utryckning av räddningstjänsten.

En stor andel av fyrverkeriolyckorna i Sverige sker på nyårsnatten i kombination med alkoholintag, och nästan samtliga tillbud beror på felaktig hantering. Trots att det är olagligt för personer under 18 år att köpa eller använda fyrverkerier så är mer än var tredje person som skadas minderårig.

På senare år har skärpta regler och förbättrade produkter resulterat i att antalet som skadas allvarligt har minskat. Samtidigt har man dock kunnat konstatera ett allt större missbruk av fyrverkerier. Raketer har medvetet skjutits mot andra människor, antingen slumpmässigt mot förbipasserande eller som vapen mot blåljuspersonal.

Sammantaget har detta resulterat i en stark opinion mot fyrverkerier bland svenskarna. Enligt en Sifoundersökning som genomförts på uppdrag av Brandskyddsföreningen vill över två av tre svenskar, 69 procent, begränsa privatpersoners användande av fyrverkerier.

För att minska fyrverkeriernas negativa konsekvenser har Sveriges Fyrverkeribranschförbund, SFB, beslutat att inte sälja raketer med styrpinne, den typ av fyrverkeripjäs som orsakar störst problem. SFB utgörs av landets största fyrverkeridistributörer, som tillsammans står för 90 procent av försäljningen i Sverige, och Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap har valt att följa upp SFB:s initiativ genom att från och med juni i år införa ett totalförbud mot raketer för allmänheten.

Förbudet mot raketer med styrpinne är ett bra första steg, men sannolikt krävs fler åtgärder för att kunna åstadkomma verklig skillnad. Inte heller kommunala initiativ, i form av ordningsföreskrifter som begränsar fyrverkerianvändningen till vissa platser eller krav på lokala tillstånd, är tillräckliga. Naturligtvis är det bra att många kommuner tar sitt ansvar, men samtidigt resulterar det i ett godtyckligt trygghetsarbete som varierar stort i olika delar av landet.

För att kunna garantera människors säkerhet föreslår vi därför att regeringen initierar en revidering av ordningslagen som tidsbegränsar möjligheten att sälja och använda fyrverkerier. I ett första steg kan vi inspireras av Finland, där man har valt att tidsbegränsa allmänhetens rätt att skjuta fyrverkerier utan tillstånd till klockan 18–02 på nyårsafton. Den som vill använda fyrverkerier vid andra tillfällen under året, exempelvis i samband med bröllop eller födelsedagsfester, kan ansöka om tillstånd hos polisen eller den lokala räddningstjänsten.

En tidsbegränsning vore en enkel och konkret åtgärd som sannolikt skulle begränsa fyrverkeriernas skadeverkningar och samtidigt underlätta för polisen att åtala personer som missbrukar fyrverkerier. Vi uppmanar regeringen att införa en tydlig formulering i ordningslagen om en exakt tidsbegränsning för uppskjutning av fyrverkerier. Det skulle ge fler människor möjlighet att få ett gott nytt år.

Anders Bergqvist
Generalsekreterare för Brandskyddsföreningen

Det här är en debattartikel som publicerades i Dagens Samhälle 20190406.

Publicerad 2019-04-06