/ Nyheter / 5 tips för en säker grillsäsong

5 tips för en säker grillsäsong

Grönsaksspett på en grill

Äntligen är det grilldags! Tyvärr tvingas räddningstjänsten rycka ut till över 700 grillrelaterade bränder varje år. Vi på Brandskyddsföreningen har samlat våra fem bästa tips för en säker grillsommar.

– De flesta förknippar inte grillning med någon större brandfara – ändå orsakar det 700–800 tillbud i Sverige varje år, ibland med konsekvenser som gräsbränder och nedbrunna hus. Många bränder kan undvikas om fler grillar säkert, säger Lars Brodin, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.

Här är våra fem bästa tips för en säker grillsäsong.

1. Kolla om du får grilla
Om det är eldningsförbud innebär det i princip att du inte får använda öppen låga utomhus. Kontrollera på din kommuns hemsida vilka regler som gäller beroende på brandrisken och vilka eventuella avsteg som finns för exempelvis trädgårdsgrillar.

2. Hitta en bra plats
Välj ett plant och brandsäkert underlag, långt ifrån barn och husväggar, och akta så att en eventuell engångsgrill inte blåser i väg. Grilla aldrig på en inglasad balkong, det kan leda till kolmonoxidförgiftning. Om fastighetsägaren tillåter grillning på balkongen, använd elgrill.

3. Använd rätt material
Elda bara med grillkol eller briketter. Om du använder gasolgrill, följ tillverkarens anvisningar.

4. Minska riskerna
Använd gärna tändvätska, men aldrig T-sprit – det kan vara livsfarligt om ångorna i flaskan exploderar. Och framför allt: Lämna aldrig grillen obevakad.

5. Avsluta säkert
Många bränder uppstår efter avslutad grillning. Glöd kan finnas kvar i upp till ett dygn – se till att kolen känns kall, och ta hand om den på ett säkert sätt.

Fler tips finns i appen Brandrisk ute.

För mer information, kontakta gärna:
Lars Brodin, brandingenjör Brandskyddsföreningen, tel 08-588 474 16, lars.brodin@brandskyddsforeningen.se