/ Tidningen Brandsäkert / Arkiv / Brandskyddsguiden blir digital

Brandskyddsguiden blir digital

Brandskyddsguiden på en mobilskärm

Ett Google för Brandsverige. Så beskrivs den digitala versionen av Brandskyddsguiden som gör det betydligt lättare för alla abonnenter att hålla sig uppdaterade.

Sedan lanseringen i slutet av 1980-talet har informationsbanken Brandskyddsguiden funnits som en fysisk pärm, men eftersom fler och fler kunder som arbetar med brandskydd har efterfrågat en digital version har nu Brandskyddsföreningen gjort slag i saken.

– I början av april släppte vi Brandskyddsguiden digitalt för att göra informationen mer lättillgänglig för våra abonnenter, säger Lina Hast, projektledare på Brandskydds­föreningen.

Brandskyddsföreningen, som firar 100 år som organisation 2019, har alltid arbetat aktivt med omvärldsbevakning, nätverkande och forskning för att samla ihop och strukturera information kring brandskydd i syfte att öka brandsäkerheten. En stor del av detta finns samlat i Brandskyddsguiden.

– Det är lite som ett Google för Brandsverige. Här finns information om brandsäkerhet samlad som är relevant, sökbar, opartisk och faktagranskad av expertis inom området. Det är helt enkelt ett nav av brandsäker kunskap, säger Jakob Sandlund, affärsutvecklare på Brandskyddsföreningen.

Bärbar kunskap

Tidigare har Brandskyddsföreningen skickat ut nytt material två gånger per år som kunderna själva har fått sätta in i pärmen. I och med digitaliseringen sker uppdateringarna nu löpande och i realtid –utan någon insats från kunden.

I stället får användarna en notis som meddelar att en förändring har skett.

– Det kan till exempel vara förändringar i regler och normer, nya byggmaterial eller risker som uppstått i samhället. Nu kommer Brandskyddsguiden att bli mer dynamisk och vi vet att ny information når alla våra abonnenter direkt, säger Jakob Sandlund.

Den nya digitala versionen gör att användarna alltid har med sig informationen i sin smartphone.

Det gör den också sökbar på ett annat sätt än tidigare. Eftersom det fortfarande är en sluten och kvalitetssäkrad informationsbank går det att vara säker på att materialet är granskat och, opartiskt och opåverkat av olika aktörers intressen, som vanliga sök­motorer på internet annars kan vara. På så sätt riskerar man inte att få – och föra vidare – felaktig information från en vinklad källa.

– det gör att läsaren nu kan lägga den tiden på att faktiskt ta till sig och använda informationen.

Ett annat plus är att hela företaget, eller teamet, kan använda sig av informationen samtidigt eftersom ett och samma abonnemang kan ha flera användare anslutna. Nu är förhoppningen att den digitala versionen både kommer att öka användningen och antalet användare.

– I princip alla i Sverige som arbetar med brandsäkerhet i någon form, antingen för att skapa en trygg och säker arbetsplats eller i sin yrkesroll, har nytta av Brandskyddsguiden. Även om man har jobbat länge och kan mycket, så kan man inte allt. Och kunskap har ofta ett bäst före-datum. Vi vill att folk ska kunna så mycket som möjligt och hålla sig uppdaterade inom området, på så sätt får vi ett brandsäkrare Sverige, säger Lina Hast.

Här hittar du den nya digitala Brandskyddsguiden >

Text: Lina Zommordi
Publicerades i Brandsäkert nr 2, 2019.
Vill du prenumerera? Läs mer här >

Publicerad: 2019-04-09