/ Nyheter / Skadeplats flyttas till 2021

Skadeplats flyttas till 2021

2020.05.11. Konferensen Skadeplats flyttas ett år framåt på grund av smittspridningen av covid-19. Nytt datum blir den 22-23 september 2021. – Under rådande omständigheter kan vi på grund av smittorisken inte samla deltagare till arrangemanget. Det är ett tråkigt men nödvändigt beslut, säger Emmy Örtlund, projektledare på Brandskyddsföreningen.

Skadeplats samlar varje år Sveriges operativa räddningstjänstpersonal för en två dagar lång konferens. I år skulle den gått av stapeln den 22-23 september i Uppsala.

– Smittspridningen av covid-19 gör att vi befinner oss i en extraordinär situation. Osäkerheten kring framtiden är stor och i det läget vore det oansvarigt att genomföra Skadeplats. För att minska risken för smittspridning och med omsorg för våra besökare och anställda flyttar vi därför fram konferensen ett år, säger Emmy Örtlund, projektledare på Brandskyddsföreningen.

Nytt datum är 22-23 september 2021 och platsen är fortfarande Uppsala.

– Det är naturligtvis ett tråkigt beslut. Vi hoppas dock att folk har förståelse för vårt beslut och att de istället bokar in sig på konferensen nästa år, säger Emmy Örtlund.

Hon påpekar att Brandskyddsföreningen noga följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring covid-19 och gör sitt bästa för att minska smittspridningen.

– Samtidigt har vi ett viktigt samhällsuppdrag i att brandsäkra Sverige med konferenser, seminarier och utbildningar. Tyvärr kan vi inte samla folk just nu. Däremot kan vi erbjuda kompetensutveckling på distans. Många av våra utbildningar hålls just nu som distansutbildningar, säger Emmy Örtlund.