/ Nyheter / Så får Allbohus full koll på sina elanläggningar med Bereko Fortlöpande kontroll

Så får Allbohus full koll på sina elanläggningar med Bereko Fortlöpande kontroll

Höghusbyggnad samt porträttbild av Torbjörn Heinmert

Allbohus Fastighets AB i Alvesta har tagit ett stort steg mot ökad elsäkerhet och effektivare arbetsrutiner. Med det digitala verktyget Bereko Fortlöpande kontroll har bostadsbolaget en bättre överblick och struktur i arbetet med sina över 130 elanläggningar – dessutom sparar de tid, minskar risken för misstag och kan enklare följa Elsäkerhetsverkets krav.

Allbohus Fastighets AB är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Alvesta kommun. De äger och förvaltar drygt 1 900 lägenheter och 200 lokaler, vilket gör dem till största aktören på Alvestas bostadsmarknad. I beståndet finns, utöver lägenheter, även förskolor, skolor och servicehus samt lokaler för näringslivet, såsom kontor, handel, service och restauranger. 

Det stora antalet fastigheter innebär många elanläggningar att ta hand om. 

– Totalt handlar det om cirka 300 000 kvadratmeter uppvärmd yta och omkring 135 elanläggningar som är utspridda över hela kommunen. Olika typer av verksamhet kräver olika rutiner för att hålla hög säkerhet och löpande kontroll, säger Torbjörn Heinmert, ansvarig för el och elanläggningar hos Alvesta kommun. 

Bättre kontroll och dokumentation 

Bereko Fortlöpande kontroll är ett digitalt verktyg från Brandskyddsföreningen som gör det lättare för anläggningsinnehavare att följa Elsäkerhetsverkets krav. Tjänsten hjälper användaren att planera, genomföra och dokumentera det fortlöpande kontrollarbetet på ett strukturerat sätt. 

När Bereko Fortlöpande kontroll lanserades i november 2024, registrerade Torbjörn Heinmert kommunens verksamhet direkt. 

– Det var en fullträff när vi fick möjligheten att använda Bereko. Det var precis det verktyg jag länge efterfrågat. Eftersom våra elanläggningar är så utspridda geografiskt och de återfinns i så olika typer av verksamheter, är det en stor utmaning för oss att få total kontroll på varje anläggning. Bereko sköter administrationen åt oss och ser till att alla kontroller sker på ett korrekt sätt och inga detaljer glöms bort eller missas, berättar han. 

Ger en tydlig överblick och sparar tid 

Tidigare saknades dokumentation för specifikt elanläggning hos Alvesta kommun. 

– Vi har självklart haft utarbetade rutiner för vårt säkerhetsarbete och serviceordrar har upprättats vid behov, men det har inte funnits möjlighet till samma uppföljning som vi har nu och fokus har inte legat på elanläggningar. Elanläggningarna har istället varit inkluderade i våra övriga säkerhetsronderingar, säger Torbjörn Heinmert. 

Med Bereko har han en tydlig överblick över hela beståndets elanläggningar och det blir enklare att göra uppföljningar. Så snart all data om elanläggningen har lagts in i systemet, ser Bereko till att fortlöpande kontroll genomförs enligt plan. Stödmaterial i form av checklistor och kontrollpunkter för varje enskild anläggning finns tillgängligt i systemet. 

– Eftersom systemet automatiskt har koll på när fortlöpande kontroll ska genomföras samt ser till att uppföljning sker, kan jag istället fokusera på riskbedömningar och att göra prioriterade insatser där det behövs. Tack vare Bereko finns det ingen risk att en kontroll glöms bort eller att inte korrekta åtgärder sker inom rimlig tid. Dessutom sparar jag massor av tid på att slippa göra så mycket administration, förklarar han. 

"Jag ser inte hur vi skulle klara av det utan Bereko som stöd"

En annan fördel med Bereko enligt Torbjörn Heinmert är möjligheten att snabbt få fram underlag för elrevisionsbesiktning eller till försäkringsbolag om så efterfrågas. I systemet samlas alla protokoll och data över genomförda kontroller samt åtgärder. 

– Många fastighetsägare har nog dålig koll på vad som enligt lag krävs när det kommer till fortlöpande kontroll av elanläggningar. Där är Bereko Fortlöpande kontroll en ovärderlig hjälp. För vår del är det fantastiskt att ha allt samlat på samma ställe. Vi kan inte administrera allt manuellt, det är för mycket att hålla reda på med så många fastigheter. Jag ser inte hur vi skulle klara av det utan Bereko som stöd, säger Torbjörn Heinmert och lägger till: 

– Jag önskar att allt fungerade lika bra som Bereko - att det fanns lika bra verktyg för alla andra kontroller som måste genomföras inom andra områden. Det hade underlättat enormt! 

Om fortlöpande kontroll

Den som är innehavare av, det vill säga den som äger eller ansvarar för, en starkströmsanläggning måste genomföra så kallad fortlöpande kontroll av anläggningen.  Hur kontrollen genomförs och vilka åtgärder som krävs, regleras av Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd, ELSÄK-FS 2022:3 

Enligt kraven i föreskrifterna ska innehavaren ta fram rutiner för hur den fortlöpande kontrollen ska genomföras. Rutinerna ska baseras på en riskbedömning utifrån elanläggningens och den elektriska utrustningens utförande, ålder, omgivande miljö och användning. Det finns även ett krav på att rutinerna ska dokumenteras. 

Läs mer om Bereko Fortlöpande kontroll >

 

Publicerad: 2025-06-04

 

×