/ Nyheter / Rörelseglädje genväg till brandkunskap

Rörelseglädje genväg till brandkunskap

Flera röda leksaksbrandbilar staplade på varandra

15 500 barn har brandgympat sedan Brandkåren Attunda lanserade konceptet i februari. Brandgympan som utförs av idrottslärare på lektionstid har snabbt blivit populärt. På konferensen Skolan brinner berättade Kristina Gissler, från Brandkåren Attunda, om hur barnens nyvunna brandkunskaper ger effekt i fler led. "Vi känner verkligen att vi gör nytta", säger hon.

Med konceptet Brandgympa har Brandkåren Attunda hittat ett effektivt koncept för att föra ut brandkunskap till barn i åldrarna 3–9 år utan att det kräver allt för stora resurser från den ordinarie verksamheten. Kristina Gissler, brandman och processägare Insatser för barn och unga, Brandkåren Attunda, fanns på plats på konferensen Skolan brinner, som anordnas av Brandskyddsföreningen, för att berätta om projektet.

­– Med Brandgympa vill vi lära barn om brandkunskap på ett upplevelsebaserat sätt genom rörelse. Eftersom forskning visar att barn lär sig när de rör på sig ser vi brandgympa som det bästa sättet att öka barns kunskaper kring brandsäkerhet, säger Kristina Gissler.

Projektet lanserades i februari i år i Brandkåren Attundas sex medlemskommuner; Järfälla, Knivsta, Sigtuna, Sollentuna, Upplands-Bro och Upplands Väsby. Via räddningstjänstens hemsida anmäler förskolor och skolor sitt intresse. Efter några dagar kan de hämta ut en box med allt de behöver för att genomföra brandgympa. Hittills har 234 brandboxar skickats ut. Brandkåren Attunda har stått för alla kostnader för projektet, men hoppas på att få till samarbeten med kommunerna när projektet växer.

Under ett brandgympapass får skolbarnen bland annat göra en hinderbana med olika övningar där de uppmanas att rulla som en stock längs en matta för att komma ut ur ett brinnande hus, att hoppa 112 i en hage eller att åla sig längs med golvet för att undvika rök. Allt under ledning av idrottsläraren som utgår från olika aktivitetskort.

– På det här sättet suddar vi ut gränserna för vilka som kan arbeta med att sprida kunskap om brandsäkerhet. Skolorna har alltid en kontaktperson hos oss som de kan vända sig till med frågor, men boxarna innehåller allt från handledning till lektionsupplägg så hittills har de flesta klarat av allt på egen hand, säger Kristina Gissler.

För att få kontinuitet och arbeta in budskapen så uppmanas pedagogerna att utföra brandgympan två gånger per år. Gensvaret från skolorna har varit positivt enligt Kristina Gissler. Och hon får medhåll från Jennie Edman, administrativ assistent vid Brandkåren Attunda, som grundat projektet. Efter drygt elva månader kan hon se att Brandgympan har effekt.

– Vi känner verkligen att vi gör nytta. Barnen tar med sig kunskapen hem till sina föräldrar och andra anhöriga. Att se hur barnens nyvunna kunskaper sprider sig som ringar på vattnet gör att man känner sig stolt över detta, säger Jennie Edman.

Publicerad 2018-11-13