/ Nyheter / Möt Jan från Brandskyddsföreningen Södermanland

Möt Jan från Brandskyddsföreningen Södermanland

Jan Bennerhed

Vad har våra lokala föreningar för sig? Nu tar vi pulsen på våra verksamhetsledare runt om i landet som berättar mer om det aktuella brandskyddsarbetet i regionen. Möt Jan Bennerhed, verksamhetsledare på Brandskyddsföreningen Södermanland.

Jan Bennerhed, Brandskyddsföreningen Södermanland

1. Vad gör du som verksamhetsledare i din region?

Rollen som verksamhetsledare i Brandskyddsföreningen Södermanland handlar mycket om att titta på helheten inom länet. Vi har ju flera områden där vi samarbetar med räddningstjänsten och det ser lite olika ut för varje ort. Vårt fokus är att med dem nå ut till skolor och boende för att informera och därigenom stärka medvetenheten hos både barn och vuxna. Vår utbildningsdel är också viktig och vi ger regelbundet kurser i Heta Arbeten, HLR och annat. En annan del som vi jobbar mycket med är CIP (Civil insatsperson), där vi har 12 områden igång med frivilliga personer som vi har utbildat och format. Detta ger ett bra stöd för områden lite längre ut från städerna dit räddningstjänsten har lite längre inställelsetid.

2. Vad är det viktigaste för er region vad gäller brandsäkerhetsfrågor?

Nu när restriktionerna har släppt är vårt fokus att nå ut till skolor, boende och riskutsatta grupper genom hembesök och information. Vi har stärkt våra resurser och ska se till att vara mera aktiva i sociala medier och på hemsidan.

3. Händer det något särskilt hos er nu eller under våren/sommaren?

Skolbesöken har dragit igång och vi kommer att satsa på Flammy. Vi jobbar även fortsatt med att etablera fler CIP-områden. Vi genomför även nätverksträffar riktade till nyckelpersoner inom brandskydd på företag i vårt område. Detta sker i samverkan med länsföreningen i Örebro. Planering pågår även för Brandskyddsveckan (v 37) då vi tillsammans med räddningstjänsterna i länet ska se till att synas mer än vanligt!

Brandskyddsföreningen Södermanland

Brandskyddsföreningen är en rikstäckande organisation som samverkar med 20 lokala brandskyddsföreningar runt om i landet. Tillsammans med de lokala brandskyddsföreningarna arbetar Brandskyddsföreningen för ett brandsäkert och hållbart Sverige. Läs mer om våra lokala föreningar

Publicerad: 2022-03-04