/ Nyheter / Brandskyddsföreningen medverkar i gemensam säkerhetsarena i Almedalen

Brandskyddsföreningen medverkar i gemensam säkerhetsarena i Almedalen

Almedalens evenemangplats
Foto: Shutterstock

Under Almedalen 2023 bildas en ny mötesplats för frågor kring trygghet och säkerhet – Säkerhetsarenan.

Aktörerna bakom Säkerhetsarenan är Brandskyddsföreningen, SäkerhetsBranschen, Stöldskyddsföreningen, Säkerhetsföretagen, Företagsuniversitetet och Tryggare Sverige som går ihop för att skapa en gemensam mötesplats som ska belysa aktuella frågor kring trygghet, säkerhet och brandskydd.

– Detta är ett väldigt bra tillfälle för oss att samverka med andra relevanta och viktiga parter i en orolig tid. Brandskyddsföreningen ser samarbetet som en möjlighet att belysa viktiga samhällsfrågor inom ett och samma forum och vi hoppas på intressanta och relevanta dialoger och diskussioner efteråt, säger Mats Björs, generalsekreterare, Brandskyddsföreningen.

Säkerhetsarenan tar under onsdagen den 28e och torsdagen den 29e juni under Almedalsveckan upp frågor som rör alltifrån totalförsvar och brottsförebyggande arbete till brandsäkerhet, cyberhot och kompetensförsörjning och ska under dessa dagar fungera som den självklara mötesplatsen för alla som verkar inom säkerhet, trygghet och brandskydd.

Två seminarier med framtidsfokus

– Brandskyddsföreningen vill öka kunskapen om brandsäkerhet och hur viktigt brandskyddsperspektivet är inom många samhällsområden som utvecklas i snabb takt. Både elladdning av fordon och solceller är några av de viktiga områden som kommer att lyftas upp och där vi ser att väldigt många berörs. Vi kommer också att lyfta upp Brandskyddsföreningens arbete med att utveckla CIP, ett nationellt nätverk av civila insatspersoner, säger Sofie Quant, Kommunikationschef, Brandskyddsföreningen.

Elektrifiering

Samhällsutvecklingen och elektrifieringen går fortare än någonsin. Energiomställningen och elektrifieringen skapar möjligheter – men bidrar också till nya brandrisker. Brandskyddsföreningens andra seminarium i Almedalen handlar om utmaningar och möjligheter och de ökade brandriskerna med till exempel solceller, vätgas, elbilar och batteriladdning.

Civil insatsperson (CIP)

Brandskyddsföreningens initiativ Civil insatsperson (CIP) kommer att initieras i större skala under 2023 och, i partnerskap med MSB, räddningstjänsten och försäkringsbolagen, kommer man att etablera en organisation och starta CIP-verksamhet över hela landet.

CIP handlar om en frivillig insats som snabbt kan vara på plats i en kris eller krigssituation för att hantera bränder, olyckor eller andra incidenter. De civila insatspersonerna ska inte ersätta räddningstjänsten, utan komplettera den, och snabbt kunna vara på plats i områden där avstånden är stora.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:

Nadine Jones Pioud, presschef, Brandskyddsföreningen, e-post: nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se eller tel: 070-542 77 18

Sofie Quant, Kommunikationschef, Brandskyddsföreningen, e-post: sofie.quant@brandskyddsforeningen.se eller tel: 072-402 51 55

Säkerhetsarenan-Almedalen.png

Publicerad: 2023-04-04