/ Nyheter / Brandskyddsarbetet minskar risken för produktionsavbrott på Scania Södertälje

Brandskyddsarbetet minskar risken för produktionsavbrott på Scania Södertälje

Christian Ferm
Christian Ferm. Foto: Privat

Brandskyddsföreningen har i över 100 år arbetat med att höja brandsäkerheten i samhället och minimera skadekostnaderna. På Scania Södertälje är brandsäkerhetsarbetet grundläggande för att minska risken för kostsamma produktionsstopp, och i detta arbete är Brandskyddsföreningen en värdefull samarbetspartner. "Vi är beroende av att hela kedjan fungerar för att få ut lastbilarna som kunderna beställt. Det är förtroende och pengar som står på spel, och det gör det brandförebyggande arbetet helt avgörande för vår verksamhet", säger Christian Ferm, Fire Manager Sweden på Scania.

I Södertälje ligger Scanias huvudkontor beläget, liksom majoriteten av bolagets verksamhetsområden – från forskning och utveckling till produktion. Med ett utgående flöde på hundratusentals fordon och komponenter till kunder världen över är logistikflödet stort och produktionsavbrott kostsamma. Under året har bland annat en ny batterifabrik byggts, liksom en ny monteringslinje – perioder då antalet skrivna tillstånd för heta arbeten ökat dramatiskt.

Många är inblandade i brandskyddet

Christian Ferm kommer från räddningstjänsten och har varit både brandman och insatsledare innan tjänsten på Scania. Han har stor vana av att arbeta brandförebyggande och är stolt över Scanias brandskyddsarbete:

– Det är imponerande hur Scania jobbar förebyggande mot bränder, och fantastiskt kul. Det är många inblandade för det finns ett stort intresse av att det inte ska brinna. Vi får även stor hjälp av våra försäkringsbolag, säger Christian och fortsätter:

– En brand kan skapa otroliga skador, viss produktion kan ju inte ersättas. Men att skriva tillstånd för hetarbeten måste vara en av de viktigaste brandförebyggande åtgärderna du kan göra på en industri – vi hade nog haft väldigt många fler bränder om vi inte varit så noga i riskbedömningen.

Partnerskap med Brandskyddsföreningen främjar brandsäkerhet

Brandskyddsföreningen främjar brandsäkerhet genom utbildning, information och rådgivning. Det är en ideell och allmännyttig förening som utvecklar normer och regelverk för brandsäkerhet – och aktivt samarbetar med myndigheter, företag och organisationer för att sprida kunskap och höja medvetenheten om brandsäkerhet.

– Fler och fler inser fördelarna med att samarbeta med oss och dra nytta av den kunskap, omvärldsbevakning, tematräffar, nätverk och digitala lösningar som vi tillhandahåller. Vi hjälper både företag och organisationer att följa bästa praxis inom området, säger Jakob Sandlund, Chef direktförsäljning på Brandskyddsföreningen, och fortsätter:

– Vi har alltid haft ett starkt fokus på kompetensutveckling inom just industri. Brandsäkerheten finns ju där för att skydda kärnverksamheten, och för att uppnå detta krävs rätt kunskaper och stöd. Vi undersöker även systematiskt inträffade händelser runt om i landet för att kunna kartlägga vilka säkerhetsregler som brustit ute på arbetsplatserna, något som även det håller våra utbildningar och tjänster uppdaterade och aktuella.

Brandskyddsföreningen en värdefull partner för Scania

Christian Ferm menar att Scania har ett bra brandskydd, men att det alltid kan bli bättre. Han berättar att det är händelser och tillbud runt om på anläggningarna som historiskt gjort att de arbetat bättre och annorlunda med sitt brandförebyggande arbete. Och här är Brandskyddsföreningen är en viktig samarbetspartner:

– Brandskyddsföreningen är en väldigt värdefull partner för oss. Förutom BrandSnack, Heta Arbeten®, normer och regelverk täcker även deras utbildningar i stort sett våra behov av grundutbildningar för brandskyddskoordinatorer, föreståndare och brandskyddskontrollanter. Vi låter till exempel alla som ska bli brandskyddskontrollant eller brandskyddskoordinator gå via Brandskyddsföreningen.

Christian berättar vidare att föreståndarutbildningarna för brandfarlig vara sker via Brandskyddsföreningen liksom den lite längre och gedigna utbildningen till Brandskyddsledare. Han avslutar:

– Dessutom är Brandskyddsföreningens tematräffar och olika webbinarium väldigt uppskattade av våra medarbetare som ingår i brandskyddsarbetet.

Publicerad: 2023-11-02