/ Webbinarium: Brandfarlig vara – när det som inte får hända händer

Webbinarium: Brandfarlig vara – när det som inte får hända händer

En fabrik

En brand med brandfarliga varor betyder ett snabbare brandförlopp och ett mer komplicerat släckningsarbete. För att undvika bränder och skapa en säker miljö finns det krav från myndigheter på hur företag ska förvara, hantera och transportera brandfarliga varor.

Den 27 september genomförde vi webbinariet ”Brandfarlig vara – när det som inte får hända händer". Där fick deltagarna ta del av erfarenheter från en brand från ett av Sveriges stora oljeraffinaderier. Därtill fick de lyssna till personer i rollen som föreståndare, från olika branscher, som delade med sig av lärdomar de samlat på sig under åren. I samband med webbinariet informerade Brandskyddsföreningen om vilka utbildningar som erbjuds inom området brandfarliga varor och vilka behov som styr valet av utbildning.

Se delar av webbinariet "Brandfarlig vara – när det som inte får hända händer" här nedan.

Moderator: Peter Kemi, Säkerhetskultur

När det som inte får hända ändå händer – denna programpunkt var endast tillgänglig vid sändning

Mattias Nyhlén, driftchef, St1 Refinery AB, delar med sig av sina erfarenheter kring branden på ett av Sveriges stora oljeraffinaderier.

Vikten av rätt kompetens

Marina Lindegren, projektledare på Brandskyddsföreningen, går igenom de utbildningar som finns inom området brandfarliga varor.

Inblick i verkligheten – tre föreståndare delar med sig

Jan Jonsson, Lumax AB, Henrik Andersson, Ljungby Maskin AB och Peter Grönberg, Lassila & Tikanoja Sverige som genomfört utbildningen ”Föreståndare – brandfarliga varor” delar med sig av erfarenheter i rollen som föreståndare.

Att ha ett helhetsansvar men inte råda över inblandade avdelningar

Fredrik Åkesson, produktionsledare på Bona AB, berättar om hur det är att arbeta som föreståndare på en komplex industri där han som föreståndare har ett helhetsansvar men inte råder över alla inblandade avdelningar.

Våra utbildningar i Brandfarliga varor

Fördjupning föreståndare brandfarlig vara i storskalig hantering

Brandfarliga varor – föreståndare
Brandfarliga varor – föreståndare, mindre omfattning (endast lokalt)