/ Praktisk information utbildningar

Praktisk information kring våra utbildningar

Ska du delta på någon av våra utbildningar? Eller vill du veta mer om hur våra utbildningar går till innan du anmäler dig?

Här nedan hittar du svar på de vanligast förekommande frågorna. Vi har även korta filmklipp som visar hur våra digitala verktyg fungerar och hur du använder dem. Om du inte hittar den information du söker är du varmt välkommen att kontakta oss.

Innehåll på sidan

Om du väljer en av våra hybrid- eller klassrumsutbildningar så är det här, i våra fräscha utbildningslokaler mitt i hjärtat av Stockholm, som du kommer fylla på med ny kunskap. I filmen nedan guidar projektledare Marina Lindegren dig genom lokalerna.

Våra utbildningsformat

Klassrumsutbildning

Lärarledd utbildning som genomförs med handledare och deltagare på plats i vår utbildningslokal.

Distansutbildning

Lärarledd utbildning som genomförs från valfri geografisk plats med dator eller surfplatta som arbetsredskap. Handledare och deltagare möts i webbseminarium vid specifika tidpunkter för exempelvis lektioner och gruppövningar.

Hybridutbildning

En kombination av klassrums- och distansutbildning. Deltagare kan välja mellan att delta i vår utbildningslokal eller på distans.

Webbutbildning

Webbaserad utbildning som deltagare genomför individuellt via dator eller surfplatta vid valfri tidpunkt.

Praktik

Praktiska moment som genomförs fysiskt på plats i en övningsmiljö, ofta gruppvis.

Teknik

Brandskyddsföreningens lärplattform

När du ska gå en utbildning får du ett konto i vår digitala lärplattform. I lärplattformen hittar du allt som rör din utbildning. 14 dagar innan utbildningen får du ett mejl med en länk till lärplattformen och information om hur du loggar in.

Du kan också nå lärplattformen via webbadressen:

Observera att du aldrig själv ska skapa ett nytt konto. Om du går in via webbadressen och har glömt lösenordet (eller aldrig angivit något), klickar du på Har du glömt ditt lösenord.

Här kan du se en film om hur du hittar i lärplattformen:

Hitta i lärplattformen

Zoom

De flesta av våra distans- och hybridutbildningar genomförs via det digitala mötesverktyget Zoom. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du laddar ner Zoom-appen, men du kan även delta via din webbläsare. Det krävs inget konto hos Zoom för att delta. Titta gärna på filmerna nedan om hur du använder Zoom.
Zoom kort introduktion
Testa ljud och bild på Zoom

Teams

En del av våra distans- och hybridutbildningar genomförs via det digitala mötesverktyget Teams. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du laddar ner Microsoft Teams-appen, men du kan även delta via din webbläsare. Det krävs inget konto hos Microsoft för att delta. Titta gärna på filmerna nedan om hur du använder Teams.
Funktioner i Microsoft Teams
Testa ljud och bild i Microsoft Teams

Arbetsredskap som behövs för distansutbildning

• Dator eller surfplatta med internetuppkoppling
  • Mikrofon, webbkamera och högtalare, antingen separata eller integrerade i din utrustning

Arbetsredskap som behövs för webbutbildning

• Dator eller surfplatta med internetuppkoppling
  • Högtalare eller hörlurar, antingen separata eller integrerade i din utrustning

Hitta till oss

Sedan den 1 januari 2022 genomförs alla våra utbildningar på Lexicon. Lexicon har funktionella lokaler som möter våra behov för alla typer av utbildningar på distans, på plats och genom hybrid. Lexicons centrala placering på World Trade Center i Stockholm underlättar dessutom för långväga deltagare.

Besöksadress: Lexicon, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 (trapphus A), Stockholm
Vägbeskrivning: Google Maps
Kollektivtrafik: Till Lexicon tar du dig enklast med T-bana till T-Centralen eller pendeltåg till Centralstationen.
Parkering: Det finns ett flertal parkeringsgarage i centrala Stockholm nära Lexicon såsom Continentalgaraget eller Sheratongaraget.

Hotell

Certifierade hotell som uppfyller våra krav på brandskydd.

Vi har avtal med Scandic hotels för våra kursdeltagare. Använd koden D000024357 när du bokar rum.

Kontakuppgifter

Mejla: utbildning@brandskyddsforeningen.se
Telefon: 08-588 474 00

Allmänna villkor

Länk till våra allmänna villkor vid anmälan till utbildningar.