/ Covid-19: Anpassningar i våra utbildningar

Vi anpassar våra utbildningar efter gällande rekommendationer

Välkommen att skaffa dig brandsäker kunskap hos oss! Den pågående Coronapandemin fortsätter att ställa höga krav på flexibilitet i vår verksamhet med utbildningar, konferenser och seminarier. Vi följer noga utvecklingen och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och gör vårt bästa för att minska smittspridningen av covid-19.

Utbildningar på distans

Vi har ett stort utbud av distansutbildningar. Med kvaliteten i fokus har vi anpassat innehåll och pedagogik till ett distansformat. Resultatet visar på höga betyg i kursutvärderingar samtidigt som det finns en stor efterfrågan på våra distansutbildningar. Distansutbildningarna genomförs enligt plan.

Vårens distansutbildningar

Inställda klassrumsutbildningar under 2020

För oss är det av högsta prioritet att deltagare, föreläsare och medarbetare känner sig trygga. Med anledning av regeringens skärpta restriktioner som meddelades den 16 november 2020 och som begränsar antalet deltagare vid allmänna sammankomster till max åtta personer, har vi beslutat att ställa in klassrumsutbildningarna som skulle genomföras mellan den 16 november 2020 och 31 mars 2021. Utbildningarna kommer att genomföras vid senare tillfälle eller erbjudas på distans. För mer information, se länkar till respektive utbildning nedan.

För dig som utbildningsdeltagare

Har du frågor? Kontakta utbildning@brandskyddsforeningen.se

Utbildningar hos lokala brandskyddsföreningar

Ska du gå en utbildning som anordnas av en lokal brandskyddsförening ber vi dig kontakta respektive arrangör. Notera vilka lokala allmänna råd för covid-19 som gäller för just ditt område.

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer

För oss på Brandskyddsföreningen är säkerhet och hälsa för våra besökare och medarbetare av högsta prioritet. I enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer kommer vi inför varje eventuell klassrumsutbildning eller fysisk konferens att genomföra en riskbedömning och vidta riskreducerande åtgärder. Här kan du läsa mer om Folkhälsomyndighetens verktyg för riskbedömning.

Tillsammans bromsar vi smittan genom att följa Folkhälsomyndigheten allmänna riktlinjer:

• Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
  • Har du nytillkomna symptom på covid-19 som inte går över inom ett dygn bör du gå in på webbplatsen 1177.se för att se vad som gäller i den region där du bor för att lämna prov för covid-19, förutsatt att symtomen inte kan förklaras av andra sannolika orsaker så som känd allergi, migrän eller spänningshuvudvärk.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten, i minst 20 sekunder.
  • Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
  • Om det är möjligt, färdas på ett annat sätt än med allmänna färdmedel eller kollektivtrafiken, till exempel gå eller cykla.
  • Välj ett färdmedel där du kan boka plats eller ett där du kan undvika trängsel.
  • Håll avstånd till andra på bussen, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
  • Undvik att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop. När det gäller begravningar har Svenska kyrkan och Myndigheten för stöd till trossamfund information om hur dessa kan genomföras för att förhindra smitta av covid-19.
  • Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.

Information uppdaterad: 2020-11-25