/ Nu är vi igång med höstens utbildningar

Nu är vi igång med höstens utbildningar

Välkommen att skaffa dig brandsäker kunskap hos oss i höst! Den pågående Coronapandemin fortsätter att ställa höga krav på flexibilitet i vår verksamhet med utbildningar, konferenser och seminarier. Vi följer noga utvecklingen och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och gör vårt bästa för att minska smittspridningen av covid-19.

Utbildningar på distans

I höst har vi ett stort utbud av distansutbildningar. Under våren ställde vi om och genomförde många av våra utbildningar på distans. Med kvaliteten i fokus har vi anpassat innehåll och pedagogik till ett distansformat. Resultatet visar på höga betyg i kursutvärderingar samtidigt som det finns en stor efterfrågan på våra distansutbildningar.

Våra lokaler är öppna för lärarledda utbildningar

För oss är det av högsta prioritet att deltagare, föreläsare och medarbetare känner sig trygga. Därför har vi genomfört en rad olika åtgärder för att säkerställa att undervisningen bedrivs under så säkra förhållanden som möjligt.

På plats i våra lokaler gör vi följande

• Utökade städrutiner med extra desinficering av utsatta ytor
  • Tydlig kommunikation kring hälsa och hygien till deltagare och medarbetare
  • Tillgång till handsprit i och utanför utbildningslokalerna
  • Reducering av antal deltagare på utbildningarna
  • Klassrummen anpassas för att hålla distansen mellan deltagarna
  • Luncher och raster arrangeras så att rekommenderat avstånd kan hållas mellan deltagarna
  • Våra medarbetare arbetar hemifrån och prioriterar digitala möten

Utbildningar hos lokala brandskyddsföreningar

Ska du gå en utbildning som anordnas av en lokal brandskyddsförening ber vid dig kontakta respektive arrangör.

För dig som utbildningsdeltagare

• Här hittar du höstens distansutbildningar
  • Vill du gå en utbildning anmäler du dig som vanligt via utbildningens anmälningssida på vår webb
  • Vid inställda utbildningar, om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan delta på din inbokade utbildning har du möjlighet att boka om dig till ett annat tillfälle senare under året eller låta en kollega gå i ditt ställe

Har du frågor? Kontakta utbildning@brandskyddsforeningen.se

För dig som deltagare vid konferenser och seminarier

Här hittar du mer information om våra konferenser och seminarier.

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer

För oss på Brandskyddsföreningen är säkerhet och hälsa för våra besökare och medarbetare av högsta prioritet. I enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer kommer vi inför varje lärarledd utbildning eller konferens att genomföra en riskbedömning och vidta riskreducerande åtgärder. Här kan du läsa mer om Folkhälsomyndighetens verktyg för riskbedömning.

Tillsammans bromsar vi smittan genom att följa Folkhälsomyndigheten allmänna riktlinjer:

• Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
  • Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
  • Om det är möjligt, gå, cykla eller använd andra alternativa färdsätt.
  • Välj ett färdmedel där du kan boka plats eller ett där du kan undvika trängsel.
  • Håll avstånd till andra på bussen, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
  • Undvik att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
  • Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
  • Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du undviker platser där människor samlas och att du begränsar dina fysiska kontakter.

Information uppdaterad: 2020-10-05