Heta Arbeten

Begränsa riskerna med rätt kunskap. Utbildningen är för dig som utför tillfälliga brandfarliga Heta arbeten. Ex svets, lödning, skärning, takarbeten, mm. Försäkringsbolagens säkerhetsföreskrifter kräver att brandskyddsansvariga, tillståndsansvariga och brandvakter samt personer som utför brandfarliga Heta Arbeten är utbildade och har certifikat.

Kursinnehåll

Kursen omfattar bland annat Ansvar, Risker, Säkerhetsregler, Försäkringsbolagens säkerhetsföreskrifter Kontrollblankett, Släckutrustning, Brandskyddsorganisation, Brandfarliga varor och Tätskiktsarbete, Repetitionsfrågor inför prov samt Praktik.

Målsättning/syfte

Efter utbildningen ska kursdeltagaren vara medveten om de risker som finns samt kunna vidta förebyggande åtgärder vid brandfarliga Heta Arbeten så att risken för brand eller annan skada minimeras. Godkänd deltagare erhåller ett fysiskt(eller digitalt) bevis på sin behörighet – ett certifikat.

Målgrupp

Anställda och entreprenörer som utför Heta Arbeten. Arbetsledare, entreprenörer och företagsledare som är beställare av Heta Arbeten och därmed har det formella brandskyddsansvaret.

Behörighet

Kursen ger behörighet för Heta Arbeten i 5 år.

Certifikat

Certifikaten distribueras direkt från Brandskyddsföreningen Sverige till den adress som utbildningsdeltagaren eller den som anmält hetarbetaren uppgett vid anmälan till arrangören. Det tar cirka 1 vecka från det datum då hetarbetaren blivit godkänd på certifieringstestet.

Digital certifiering

Har du dator, surfplatta eller smartphone med nätverkskoppling rekommenderar vi att du tar med denna vid utbildningstillfället. Du gör certifieringstestet på plats efter utförd utbildning.

Pris

Nytt från 2015 är att en certifieringskostnad tillkommer om 200 kr/år och tas ut som en engångskostnad 1 000 kr exkl. moms vid kurstillfället.

OBS! Vid anmälan är det viktigt att individuella mobiltelefonnummer och/eller e-post till ALLA deltagare anges. Om ändring av deltagare sker är det viktigt att informera oss om detta innan kurstillfället. Ny anmälan görs via telefon elller e-post.