/ Lokala föreningar / Brandskyddsföreningen Jämtland / Om oss / Försäkringsbolag varnar för brandskyddsbluff

Försäkringsbolag varnar för brandskyddsbluff

Länsförsäkringar i Jämtland går ut med en bred varning för oseriös försäljning av brandskyddsutrustning. De har fått många samtal från olika delar av länet som handlar om oseriösa säljare som säljer brandskyddsutrustning. De oseriösa försäljarna kringgår konsumentskyddet och det är ofta äldre som drabbats.

Försäljningen sker via dörrknackning eller per telefon, och säljaren försöker ofta ge intryck av att representera försäkringsbranschen, Brandskyddsföreningen eller någon myndighet. När köpet är klart försvinner säljaren och är sedan nästan omöjlig att nå om man vill häva köpet.

– Den här typen av försäljning brukar gå i vågor, de dyker upp och försvinner, men nu har det pågått en längre tid över hela länet. Därför vill vi rikta en bred varning till alla, säger Anders Dahlén, skadeförebyggare på Länsförsäkringar Jämtland, i ett pressmeddelande.