/ Press / Pressmeddelanden / ”Kalla” bengaler kan bli ett säkrare alternativ

”Kalla” bengaler kan bli ett säkrare alternativ

Rök och eld mot en mörk bakgrund

2017-03-24. På lördag startar fotbollsallsvenskan och lämpligt nog utvärderas nu en ny ”kall” pyroteknik. Men problemet med illegala bengaler på läktarna underskattas – innan vi har ett säkrare alternativ kräver Brandskyddsföreningen att förbudet efterlevs.

– Vi följer intresserat utvecklingen med den nya ”kalla” pyrotekniken, som kan göra stor skillnad för säkerheten på läktarna. Fast där är vi inte än. 200°C är fortfarande varmt nog för att bränna sig ordentligt, säger Åke Persson, expert på brandfarliga och explosiva varor på Brandskyddsföreningen.

Försöken med ”kall” pyroteknik genomförs i den danska fotbollsklubben Bröndby IF. De bengaler som används på läktarna i dag kan utveckla värme upp till 2 000 °C, vilket innebär en stor brandrisk. Med den nya tekniken kan värmen minskas, kanske till så lite som 200 °C.

Fjolårets allsvenska säsong kantades av ett flertal tillbud med pyroteknik. Under mötet mellan Elfsborg och AIK brännskadades sex personer, varav tre barn. Även röken är hälsofarlig – under hösten konstaterade Socialstyrelsen att pyroteknik kan orsaka akuta luftvägssymptom som smärtsam andnöd och kemisk lunginflammation.

– Vi hoppas att den nya pyrotekniken ska visa sig säker från både rök- och brandsynpunkt. Men tills dess hör inte bengaler, knallskott eller rökalstrare hemma på läktarna utan tillstånd. Vi kräver att förbudet efterlevs och att supportrar och klubbar tar ansvar, säger Åke Persson.

Att använda pyroteknik på idrottsevenemang utan polisens tillstånd är olagligt. Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader.

För mer information, kontakta gärna:
Åke Persson, expert på brandfarliga och explosiva varor, Brandskyddsföreningen, 070-292 75 01, ake.persson@brandskyddsforeningen.se