/ Press / Pressmeddelanden / ”Flamman & Lågan” blev vinnare av Brinnovation – Sveriges största innovationstävling inom brandsäkerhet

Orange logga och texten Brinnovation - en idé- och innovationstävling för framtidens brandsäkerhet

2019.05.23. I januari 2019 lanserades Brinnovation, en idé- och innovationstävling för att hitta nya sätt att minska skador på liv, hälsa och egendom vid bostadsbränder. Tillsammans med ett antal Partners och Vänner utmanade Brandskyddsföreningen och Brandforsk intresserade idékläckare, uppfinnare och innovatörer att komma med förslag på lösningar inom temat Brandsäkerhet i boendemiljö. Tre finalister valdes ut och vinnaren presenterades i Stockholms Stadshus, i anslutning till firandet av Brandskyddsföreningens 100 årsjubileum.

Årligen sker cirka 24 000 bränder i bostäder i Sverige. Räddningstjänsten larmas till cirka 6 000 av dessa och räddar liv varje vecka. Ändå omkommer mellan 80 och 90 människor i samband med bostadsbränder. Målet med tävlingen har varit att få in bra idéer och innovationer för att minska skador på liv, hälsa och egendom på grund av bränder samt att öka medvetenheten om bränder i allmänhet.

– Med tävlingen har vi velat skapa en effektivare och bättre utveckling av framtidens brandsäkerhet och vi har mött ett stort intresse från institutioner och företag att bidra till tävlingens priser säger Thomas Gell, Forsknings- och innovationschef, Brandskyddsföreningen.

Ursprungligen tävlade ett 80-tal bidrag och av dessa valde juryn ut de 20 bästa idéerna som uppmärksammades och fick sina priser under Brandskyddsföreningens Brandkonferens på Waterfront i Stockholm. Av dessa gick tre finalister vidare och fick sina priser vid en ceremoni vid Brandskyddsföreningens 100-årsfirande i Stadshuset.

– Vi är otroligt glada och tacksamma över alla fina bidrag som kommit in där vi har sett både högteknologiska konstruktioner och enkla funktionella prylar samt roliga kreativa tjänster.   Det har varit en dynamisk och omfattande process och de tre slutliga finalisterna har alla givande innovationer, säger Björn Sundström, juryordförande i Brinnovation.

Slutgiltiga finalister

Eva Forsell, Carina Nilsson och Camilla Andersson kom etta med ”Flamman & Lågan” - ett innovativt utbildningskoncept för landets skolbarn.

Juryns utlåtande: Vi bör tänka långsiktigt när det gäller brand och Flamman & Lågan börjar med att utbilda barnen. Genom ett resande teatersällskap i brandsäkerhet ”Flamman & Lågan - Rädda. Larma. Varna. Släcka” har de en lysande pedagogik, en perfekt blandning av praktik och teori och planen är att utveckla konceptet ytterligare.

Daniel Abrahamson kom tvåa med ”Pulverlansen”.

Juryns utlåtande: Pulverlansen är en förbättring av en brandsläckares funktion och kännetecknas av nytänkande. Den viktiga första insatsen mot branden blir effektivare och säkrare och därmed kan både liv och egendom skyddas bättre. Med pulverlansen kan man släcka bränder i konstruktionen utan att tillföra syre och man har visat att den fungerar i verkligheten.

Ulf Wickström kom trea med ”Detektion av överhettning av köksspisar med plattermometrar”

Juryns utlåtande: Bränder som startar vid spisen är en mycket vanlig brandorsak i bostadsbränder och de har ofta stora konsekvenser. Denna typ av termometer kan tidigt upptäcka överhettning av spisar och därmed kan både liv och egendom skyddas på ett bättre sätt än i dagsläget.

För mer information om tävlingen, se www.brinnovation.se

För frågor eller intervjuer av vinnaren och finalisterna, vänligen kontakta:

Björn Sundström, styrelseordförande, insamlingsstiftelsen Brandforsk samt juryordförande i Brinnovation. tel: 070-516 50 36 eller email: bjorn.sundstrom@ri.se
Thomas Gell, Forsknings- och innovationschef, Brandskyddsföreningen, tel: 070-268 86 83 eller email: thomas.gell@brandskyddsforeningen.se
Nadine Jones Pioud, pressansvarig, Brandskyddsföreningen, tel: 070-542 77 18 eller email: nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se

Snabbfakta

• Tävlingens tema var brandsäkerhet i boendemiljö.
  • Tävlingen var öppen för både privatpersoner och team.
  • Tävlingen startade den 21 januari, 2019.
  • Prisutdelning av priserna 1-3 delades ut i Blå Hallen i Stockholms Stadshus, i anslutning till firandet av Brandskyddsföreningens 100 årsjubileum den 22 maj.

Partners och Vänner till Brinnovation

Head Partners; Brandskyddsföreningen, Brandforsk, SOS Alarm, MSB, Stockholmshem, Länsförsäkringar, Framtiden, Presto

Partners; Brandskyddslaget, Verisure Smart Alarms, if, Försäkrings AB Göta Lejon (Göteborgs Stad), NFPA, Paroc

Friends; Win Guard, Svenska Uppfinnareföreningen, Hyresgästföreningen, RISE, Drivhuset, P.O Utkiken, BIV, First to Know, Coompanion, ALMI, Venture Cup, Villaägarna, Studentbostadsföretagen, Swedisol