/ Press / Pressmeddelanden / Brandskyddsföreningens 100-årsfirande börjar med nygammal musik, tävling och innovationer

Person sitter och bläddrar i en bok i ett bibliotek

2019-01-17. I 100 år har Brandskyddsföreningen arbetat för att människor ska ha en trygg och brandsäker vardag genom förebyggande kunskap, verksamhet och opinionsarbete. Detta kommer att firas på olika sätt under hela året. Först ut är lansering av filmen "Precis som vanligt" med ”egen” musik på Spotify.

Brandskyddsföreningen är en organisation med anor men också en modern förmedlare av brandsäker kunskap. Nu lanserar vi filmen "Precis som vanligt" med en egen låt på Spotify. Filmen blir startskottet för vårt 100-årsjubileum och är en del i vårt arbete med att sprida kunskap och förståelse för Brandskyddsföreningens breda verksamhet för att kunna bidra till att ge människor och organisationer en trygg och brandsäker vardag.

Filmen har tonsatts med en nytappning av Evert Taubes låt ”Sov på min arm”. Det är musikproducenten Thomas Huttenlocher som har arrangerat och producerat den nya versionen och artisten Julia Frej sjunger.

– Med filmen vill vi öka både branschfolks och vanliga människors kännedom om Brandskyddsföreningen. Vi vill visa hur vårt arbete med att hjälpa till att förebygga bränder och minska skador påverkar hela vårt samhälle, att brandsäkerhet är något alla på olika sätt har ansvar för och hur Brandskyddsföreningen bidrar till att skapa en trygg vardag för alla, säger Anna Karin Källén, marknads- och kommunikationschef på Brandskyddsföreningen.

Jubileumsaktiviteter hela 2019

Jubileumsåret pågår under hela 2019 med en mängd olika aktiviteter som kommer att synas i våra olika kanaler. Bland annat kommer en internationell forskningskonferens  ”Fire Safety Knowledge for the Future” att äga rum i samband med branschkonferensen ”Brand2019” i maj.  Snart kommer en tävling på temat innovationer inom brandsäkerhet att utlysas och naturligtvis blir det också en stor jubileumsgalamiddag.  I boken ”Brandskyddsföreningen 100 år”, som lanseras under galamiddagen, görs en historisk rekapitulering av hur organisationen byggts upp och hur man arbetat med brandskydd och brandsäkerhet genom olika decennier.

För mer information, frågor eller intervjuer, kontakta gärna:

Nadine Jones Pioud, pressansvarig, Brandskyddsföreningen, tel: 070-542 77 18 eller mail: nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se

Anna Karin Källén, Kommunikations- och marknadschef, tel: 073-433 20 85 eller mail: annakarin.kallen@brandskyddsforeningen.se.

Lyssna på låten på Spotify här >