/ Press / Pressmeddelanden / Barbro Johansson blir Årets Eldsjäl 2017

Barbro Johansson blir Årets Eldsjäl 2017

Brinnande hjärta

2017-11-02. Barbro Johansson, säkerhetsstrateg på Skolfastigheter i Stockholm (Sisab), utses till Årets Eldsjäl 2017 under Brandskyddsledardagarna som anordnas av Brandskyddsföreningen den 1–2 november. Utmärkelsen går till Barbro Johansson för hennes mångåriga arbete med att förebygga skadegörelse och bränder inom förskola och skola.

– Jag är hedrad och glad över att ha tilldelats utmärkelsen. Jag är också stolt över att Sisab har ett säkerhetstänk som genomsyrar hela organisationen och ett stort engagemang i de här frågorna, säger Barbro Johansson.

Priset Årets Eldsjäl går till Barbro Johansson för att hon på ett kreativt och nydanande sätt hittar effektiva verktyg för att förebygga bränder och skadegörelse. Genom ständig dialog med olika samverkansgrupper, innovativa arbetssätt och ny teknik bidrar hon till sänkta skadekostnader och ökad trygghet i och runt Stockholms förskolor och skolor.

– Våra medarbetare ute på skolorna och förskolorna är ovärderliga i det förebyggande arbetet mot skadegörelse och bränder. Mina ledord är våga se, våga höra och våga agera. Genom att arbeta tillsammans gör vi stor skillnad, säger Barbro Johansson.

Sisab har under många år arbetat proaktivt med att förebygga skadegörelse i skolor och förskolor. En stor del av det skadeförebyggande arbetet görs i samarbete med Sisab:s bevakningsbolag, Nokas, som dels har i uppdrag att minska skadegörelsen och öka tryggheten, dels att bygga relationer med eleverna.

Utmärkelsen Årets Eldsjäl delas ut för fjärde året i rad och går till en person som har gjort och gör viktiga insatser för ett brandsäkrare Sverige. Förra året gick Årets Eldsjäl till Karl-Erik Andersson, ansvarig för brandskyddet inom hela Scandic-koncernen.

För mer information, kontakta gärna:
Nadine Jones Pioud, presskontakt Brandskyddsföreningen, 08-588 475 03, nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se