/ Nyheter / Sveriges första behöriga ingenjör på talat utrymningslarm

Sveriges första behöriga ingenjör på talat utrymningslarm

Anders Reinholdsson står bredvid tre andra personer och tar emot ett inramat certifikat

Den 10 november utdelades det första certifikatet gällande Brandskyddsföreningens norm ”Behörig ingenjör utrymningslarm med talat meddelande”. Anders Reinholdsson, besiktningsingenjör på AR Brandsäkerhet, blev först att certifiera sig enligt den nya normen.

Normen för ”Behörig ingenjör utrymningslarm med talat meddelande” har kommit till för att säkerställa kvaliteten vid projektering, utförande och besiktning på anläggningar utförda enligt det nya regelverket SBF 502:1 Regler för utrymningslarm med talat meddelande. Målet med normen är att skapa en trygg och bra kvalitet över tid för anläggningar med talat utrymningslarm och därmed ett bättre brandskydd.

Anders Reinholdsson på AR Brandsäkerhet ser certifieringen som ett viktigt steg i företagets strategi.

– Nu kan vi erbjuda kunderna oberoende besiktning och andra konsulttjänster inom området som komplement till övriga tjänster, säger han.

Källa: securityworldmarket.com