/ Nyheter / Sluta sälj engångsgrillar vid eldningsförbud

Sluta sälj engångsgrillar vid eldningsförbud

Engångsgrill på en klippa bredvid vatten

Brandskyddsföreningen uppmanar till att sluta sälja engångsgrillar när eldningsförbud råder. Dagligvaruhandeln har redan gjort en branschöverenskommelse i frågan och nu uppmanas alla försäljningsställen att gå i dagligvaruhandelns spår.

Förra sommarens extrema väder med skogsbränder och eldningsförbud i stora delar av landet gjorde att Brandskyddsföreningen uppmanade till att stoppa försäljningen av engångsgrillar.

Debatten ledde till att flera handlare och bensinstationer har valt att fasa ut engångsgrillarna ur sortimentet. Medlemsföretagen i Svensk Dagligvaruhandel, Coop, Hemköp och Willys, Ica, City Gross och Lidl har tagit initiativ till en branschöverenskommelse. Överenskommelsen innebär att företagen ska upphöra med försäljning av engångsgrillar i butikerna så snart det finns kännedom om att en Länsstyrelse eller kommun infört eldningsförbud på allmän plats.

En överenskommelse Brandskyddsföreningen välkomnar och hoppas att fler följer.

– Vi uppmanar nu övriga detaljhandeln, övriga bensinstationer med flera att åtminstone följa efter och följa dagligvaruhandelns överenskommelse om att inte sälja engångsgrillar när eldningsförbud råder, säger Anders Bergqvist, generalsekreterare på Brandskyddsföreningen.

En av brandorsakerna vid grillning är att man hanterar engångsgrillarna oförsiktigt. De kan bli mycket varma och ställer man en engångsgrill i gräset kan det lätt ta eld i marken. Andra misstag är att man tömmer resterna i en soptunna när det fortfarande finns glöd kvar.

– Den som grillar eller tänder en eld har själv ansvaret för att elden inte vållar någon skada. De flesta tror att de kan hantera en grill, men ändå inträffar bränder orsakade av grillning utomhus. När elden väl sprider sig går det fort. Många bränder kan undvikas om fler lär sig vad man ska tänka på. Att använda en bärbar grill av plåt är till exempel betydligt brandsäkrare än en engångsgrill och dessutom miljövänligt, säger Björn Björkman, expert på Brandskyddsföreningen.

Publicerad 2019-05-09