/ Nyheter / Lärdomar från restvärdeinsats vid Stureplan

Lärdomar från restvärdeinsats vid Stureplan

Tegelbyggnad bredvid andra byggnader
Foto: 199pema

Ett år har gått sedan Branden vid Stureplan i Stockholm. RVR:s insats på plats är ett bevis på att Brandskyddsföreningens restvärdeledare gör skillnad. Det konstaterade Staffan Hjelm, restvärdeledare, under Försäkringsbolagsdagen. "Tack vare våra kontakter med en konservator lyckades vi rädda konst och möbler för drygt fem miljoner kronor ur en enda lägenhet", säger Staffan Hjelm.

Den 7 november, förra året, startade en av de största bränderna i centrala Stockholms historia. Branden utbröt ut i en fastighet som var under renovering och låg i korsningen Biblioteksgatan och Jakobsbergsgatan.

Branden startade klockan 05.00 och Staffan Hjelm var på plats med sin kollega Anders Öberg klockan 09.00 – drygt en timme efter att de blivit kallade till platsen.

– Innan jag åkte ut pratade jag med en person som var bland de första på platsen. Han berättade hur han mötes av ett eldhav och hann tänka att det här kommer inte vara en vanlig insats – det kommer att bli stort. Och han fick rätt, konstaterade Staffan Hjelm under sin föreläsning på Försäkringsbolagsdagen som arrangeras av Brandskyddsföreningen.

När de kom på plats hade räddningstjänsten inte fått kontroll över branden. Det blev en komplex restvärdeinsats med stor rök- och sotspridning och vattenskador.

Staffan Hjelm och kollegan arbetade parallellt med räddningstjänsten medan de ännu kämpade mot branden. De såg till att få kontakt med de berörda fastigheternas försäkringsbolag som i detta fall till störst del bestod av Zurich och Trygg Hansa

– Det var bra att jobba två när det brann på ett så stort område, vilket gjorde att vi kunde dela upp kvarteren mellan oss. Vi bildade en liten RVR-stab, säger Staffan Hjelm.

Under dagen ägnades mycket tid åt att komma i kontakt med de berörda i fastigheterna – 4 butiker, 12 kontor, 28 tandläkarmottagningar och sex lägenheter. Ett riktigt detektivarbete då fastigheterna var utrymda och inga berörda fanns på plats. När dagen led mot sitt slut hade Staffan Hjelm fått kontakt med alla berörda.

– Vi höll möten på plats med de drabbade och deras försäkringsbolag för att lösa vad som behövde göras akut och vad som kunde vänta, säger Staffan Hjelm.

När de kom in i en av lägenheterna låg en matta, för drygt 100 000 kronor, och flöt i släckningsvattnet. Staffan Hjelm konstaterade snabbt att där fanns konst som förmodligen var värd en hel del pengar. Han kontaktade Anna Cattelani, en konservator han byggt upp ett RVR-samarbete med.

– Det var tur att hon kom, eftersom hon snabbt kunde peka ut tavlor och möbler av stort värde. Till exempel kunde vi rädda ett par lampor, som i våra ögon bara var ett par lampor, men som var värda minst 50 000 kronor styck, säger Staffan Hjelm.

Totalt räddades konst och möbler för fem miljoner kronor ur lägenheten.

Lärdomen i efterhand, enligt Staffan Hjelm, är att det finns en del att göra för att informera räddningstjänsten om vad restvärdeledarens roll – att de fyller en viktig funktion genom att de är en länk mellan räddningstjänst och försäkringsbolag.

– En del vet nog inte att vi är brandbefäl i botten och besitter stor kompetens på området. Sen är det viktigt att bygga relationer med både räddningstjänst och försäkringsbolag. Det underlättar efterarbetet avsevärt för alla inblandade parter, säger Staffan Hjelm.

Publicerad 2018-11-23