/ Nyheter / Brandvarnardagen väckte stor uppmärksamhet

Brandvarnardagen väckte stor uppmärksamhet

Någon testar en brandvarnare

Sedan 1 december 2012 har Brandvarnardagen varit en nordisk temadag med syfte att upplysa allmänheten om att testa sina brandvarnare för att förstå vikten av brandsäkerheten. I år fick dagen stor uppmärksamhet från olika håll och kanter.

Flera företag inom detaljhandeln uppmärksammade dagen med specialerbjudanden på brandsläckare och brandvarnare. Även försäkringsbolagen uppmärksammade sina försäkringstagare på olika sätt om brandvarnare och brandsäkerhet. Brandvarnardagen fick även viral spridning på Facebook i samband med vår julkampanj där folk engagerade sig och delade med sig av våra inlägg med andra. "Det här är en riktigt viktig uppmaning i ljustider" skriver en Facebookanvändare i kommentarsfältet.

Utöver uppmaningen under Brandvarnardagen har brandsäkerheten varit i fokus även i Danmark senaste tiden i flertalet nyhetsreportage. Där har man med hjälp av en brandlarmspatrull besökt danska hem i syfte att se över brandvarnarnas funktion. Även svensk press har lyft ämnet om brandsäkerhet i hemmet. Aftonbladet ägnade i lördags en helsida åt vikten av att testa sin brandvarnare regelbundet, med hjälp av Brandskyddsföreningens råd. Artikeln kan du läsa här.