/ Nyheter / Brandskyddsföreningen delade ut förtjänstmedaljer i Stockholms Stadshus

Brandskyddsföreningen delade ut förtjänstmedaljer i Stockholms Stadshus

13 personer tar emot förtjänstmedaljer i Stockholms Stadshus

Den 22 maj hölls en galamiddag i Stockholms Stadshus för att fira att Brandskyddsföreningen firar 100 år i samhällets tjänst. Under en ceremoni delade man också ut förtjänstmedaljer till 13 personer som utmärkt sig för ”synnerligen förtjänstfull riksomfattande verksamhet för räddningstjänstens utveckling eller för andra i hög grad betydelsefulla insatser för ett brandsäkrare Sverige".

Priserna delades ut av Anders Bergqvist, Generalsekreterare för Brandskyddsföreningen tillsammans med Dan Eliasson, Generaldirektör för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

– Brandskyddsföreningen har förmånen att få dela ut utmärkelser för att uppmärksamma personer som utfört långvarigt och allmänt erkänt arbete för bättre brandskydd eller för räddningstjänstens utveckling. Vi ville nu, i samband med vårt 100-årsjubileum, uppmärksamma och visa vår uppskattning genom att dela ut vår förtjänstmedalj i åttonde storleken till 13 personer vi anser har bidragit stort utvecklingen av brandsäkerheten i Sverige, säger Anders Bergqvist.

Två av medaljörerna var Hans-Eric Zetterström, Brand- och Riskingenjör, Länsförsäkringar AB och Birgit Östman, Senior Advisor, Linnéuniversitetet, Växjö.

Det är hedrande att få denna medalj, det är Brand-Sveriges erkännande av vårt arbete att utveckla brandsäkra hus i förnybara material, vilket i längden bidrar till att bevara jordens klimat, säger Birgit Östman.

Hans-Eric Zetterström har under många år bland annat arbetat för att man inom brandsäkerhetsfrågor också ska prioritera och lyfta egendomsskyddet.

– Medaljen ser jag som ett bevis för att jag har lyckats. På avstånd kan medaljen se liten ut men för mig är den jättestor, säger han.

Medaljörerna som mottog Brandskyddsföreningens förtjänsttecken i Stadshuset var:

Kathleen Almand, Vice President, Research, Data and Analytics at National Fire Protection Association

Staffan Bengtson, senior brandskyddskonsult, grundare av Brandskyddslaget

Kjell Fallkvist, senior brandskyddskonsult, grundare av Brandkonsulten AB

Robert Jönsson, brandexpert, SWECO

Christer Midgard, tidigare ordf. Brandskyddsföreningen Restvärderäddning samt vice ordförande i Brandskyddsföreningen Sverige. Medaljen mottogs postumt.

Lennart Myhlback, f.d. generaldirektör, Räddningsverket

Nils Olof Sandberg, f.d. överdirektör, Räddningsverket

Vilhelm Sjölin, f.d. kanslichef, Brandforsk. Medaljen mottogs postumt

Harald Ullman, professor, Linköpings Universitet.

Ulf Wickström, f.d. professor och enhetschef, RISE

Hans-Eric Zetterström, Brand- och Riskingenjör, Länsförsäkringar AB

Kai Ödéen, professor em. Kungliga Tekniska Högskolan

Birgit Östman, forskare, RISE och Senior Advisor, Linnéuniversitetet, Växjö