/ Nyheter / App Heta Arbeten® ger tillgång till viktiga funktioner direkt i mobilen

App Heta Arbeten® ger tillgång till viktiga funktioner direkt i mobilen

Appen för Heta Arbeten

Brandskyddsföreningen släppte i höstas en webbapplikation för Heta Arbeten®. Appen har tagits fram som ett verktyg för alla hetarbetare att använda i sitt dagliga arbete. De som går utbildningen Heta Arbeten® kan dessutom redan på utbildningstillfället ladda ner appen på sin telefon och där genomföra sin certifiering.

App Heta Arbeten® samlar många funktioner, här kan man enkelt visa sitt digitala certifikat, skriva digitala tillstånd, beställa nytt kort, få påminnelser när det är dags att uppdatera sitt certifikat, hitta information om närmsta utbildning och få vägledning när brandfarliga heta arbeten ska utföras på en tillfällig arbetsplats. Här finns också en digital kunskapsbank där man kan söka efter information.

Nicklas Larsson arbetar som huvudinstruktör Heta Arbeten® för Brandskyddsföreningen och har varit med i arbetet att ta fram appen och även den digitala tillståndslistan som är en del i app Heta Arbeten®.

– Vi har plockat in de viktigaste funktionerna i webbappen. Vi såg att det var för omständlig väg att gå via webben och ville därför skapa en webbapp som du enkelt laddar ner i mobilen. Det gör att allt du behöver bara finns ett klick bort.

I utvecklingen av den digitala tillståndslistan hade Brandskyddsföreningen ett nära samarbete med hetarbetare och företag. Under arbetet tog man in deras önskemål och behov, som sedan låg till grund för utvecklingen av appen.

Flera företag använder redan den digitala tillståndslistan och antalet ökar för varje månad. Vi har pratat med Daniel Nilsson, Byggledare på LKAB i Kiruna, och hans kollegor på avdelningen för heta arbeten och EX-klassade anläggningar.

Hur använder ni appen i ert arbete idag?

– Vi introducerar appen åt LKABs ”hetarbetare” när vi håller behörighetsutbildningen för Heta Arbeten och ger den digitala tillståndsgivningen särskild uppmärksamhet. I stort kan vi säga att vi utgår från appen som verktyg för den tillståndsskrivning vi utför inte bara dagligen utan även på de återkommande underhållstoppen.

Vad tycker ni om appen, funkar den bra?

– Fördelarna överväger att arbeta i appen. Information är lättillgänglig via Kunskapsbanken. Vad gäller den digitala tillståndslistan uppskattar vi den enkla och intuitiva formen, inget missas eller ”skippas” vid tillståndsskrivningen. Spårbarheten och bedömningsarbetet blir bättre när vi kan lägga till kommentarer och bilder i tillstånden vi skriver. Inte minst larmadressfunktionen är en viktig säkerhetsaspekt när vi gör jobb i industrimiljöer.

Finns det något mer ni skulle önska av appen, förbättringsförslag?

– En funktion vi diskuterat i den digitala tillståndslistan är möjligheten att lägga till brandvakt i efterhand, på samma sätt som vi kan lägga till en hetarbetare idag på ett påbörjat tillstånd.

Är det många på LKAB som kommer att börja använda appen tror du?

– Jag tror det är en generationsfråga, de yngre mer teknikvana förstår och har snabbt tagit till sig appen eftersom det är en teknik de möter varje dag. Men så fort de mindre teknikvana tar klivet över den där osynliga tröskeln och testar sig fram, då inser även dem snabbt fördelarna. Om kollegorna i koncernen vågar prova tror jag användandet breder ut sig ännu mer.

Utvecklingen fortsätter

Utveckling av app Heta Arbeten® fortsätter och flera nya funktioner tillkommer under 2021. Ett av de starkaste önskemålen från användare är att förenkla den administrativa processen kring heta arbeten. Tanken med arbetet framöver är därför att appen ska bli ett verktyg som anpassas efter företagens behov.

– Vi kommer bland annat att utveckla den befintliga Kunskapsbanken och den digitala tillståndslistan. När vi pratat med exempelvis industrierna finns det bl.a. önskemål om att få en översikt över vilka heta arbeten som pågår just nu och vilka som är planerade.  En möjlighet att samla all dokumentation på ett ställe samt få ut statistik är också efterfrågat, säger Nicklas Larsson.

Du kan ladda ner och läsa mer om app Heta Arbeten® här.

FAQ för app Heta Arbeten®

Publicerad: 2021-04-07