/ Kom igång med registreringen

Hur kommer man som räddningstjänst i gång med KUB Hembesök?

Tre enkla steg och du har registrerat ditt första hembesök:

1. Kontakta din lokala brandskyddsförening och be om ett konto. Vi öppnar konto och skickar inloggningsuppgifterna till dig.

2. Starta din surfplatta (iPad eller Android) eller mobil. Logga in på kontot och klicka på länken Formulär.

3. Spara länken på skrivbordet som en ikon (detta behöver bara göras första gången på varje platta).

Nu är det bara att åka ut till de boende, klicka på ikonen och börja fylla i formuläret!

Du behöver inte ens ha internetuppkoppling under besöket. Formulärsvaren sparas i plattan. När den får kontakt igen, skickas alla svar automatiskt till datalagret.

Vad händer med informationen som samlas in?

Den lagras i Brandskyddsföreningens gemensamma datalager. Du kan se dina hembesök direkt i ditt konto, både som lista och på en karta. Dessutom kan du ta ut en sammanställning över de hembesök som gjorts under en viss period. Den kan bland annat användas för redovisning till era huvudmän.

Din lokala brandskyddsförening använder informationen för att söka bidrag hos MSB för varje hembesök. Bidragen utbetalas sedan kvartalsvis till räddningstjänsterna. Kontakta din regionala brandskyddsförening om hur det går till.

Informationen avidentifieras sedan och används för planering, statistik och forskning på lokal, regional och nationell nivå. Information är då öppen och tillgänglig för alla här på vår statistiksida.

Vill du veta mer om KUB Hembesök?

Kontakta din lokala brandskyddsförening eller Malin Engelin på Brandskyddsföreningen Sverige, e-post malin.engelin@brandskyddsforeningen.se.

Om du har tekniska frågor kan du kontakta vår systemleverantör Niklas Ljungkvist på Oceanus AB, e-post support@kub-hembesok.se, telefon 0733-12 85 85.