/ Forskning / Sök medel från Brandforsk

Tematisk utlysning 2019-2020

Pågående utlysning - Välkommen att söka!

Brandforsk har tre teman: Brandsäkerhet i det hållbara samhället; Brandsäkert boende för alla; Vår brandsmarta värld. De första två syftar på mål, och det tredje på medel. Alla tre ryms inom hållbar utveckling och har det som övergripande mål.

Brandsäkerhet i det hållbara samhället
Omställningen till ett hållbart samhälle omfattar oss alla och det är viktigt att brandvetenskapen blir möjliggörare av detta. Agenda 2030 innebär stora omställningar såväl tekniskt som ekonomiskt och socialt, och det är viktigt att vi arbetar proaktivt. Brandsäkerheten kan spela en primär roll, men ännu oftare kan den spela en sekundär, men viktig, roll. Exempelvis kan en viktig reform för hållbar utveckling behöva en fungerande brandsäkerhetslösning. Vi ska möjliggöra det hållbara samhället med fungerande brandsäkerhet.

Ansökningar inom detta område ska motiveras kopplat till målen, inklusive deras respektive delmål. Läs mer under "Information Tematisk Utlysning 2019-2020" till höger.

Brandsäkert boende för alla
Brandsäkert boende för alla är en viktig del av en nollvision för dödsbränder, och stora värden utöver liv kan också sparas. Vi har nu god kunskap om hur olika grupper i vårt samhälle drabbas av bostadsbränder men vi behöver veta ännu mer och vi behöver få fram fler åtgärder för att bidra till nollvisionen. Samhällsutvecklingen och vår demografiska utveckling kan vara till vår nackdel om vi inte agerar, men med rätt insatser kan vi vinna mark för ett brandsäkert boende för alla.

Vår brandsmarta värld
Vår tekniska omgivning blir allt smartare, och vi vill att den ska bli brandsmart. Digitalisering, Internet of Things, Big data, sensorteknik, artificiell intelligens, med mera, har potential att på ett avgörande sätt förändra möjligheterna till ett smart brandskydd. Det är en angelägen uppgift att följa och tillvarata utvecklingen för att kunna utnyttja dess inneboende potential.

Se även