/ Almedalen 2021

Webbinarium Almedalen 2021: Säker omställning av energisystemen – möjligheter och risker med vätgas

Den 5 juli anordnade vi webbinariet "Säker omställning av energisystemen – möjligheter och risker med vätgas". Detta webbinarium ingår i det officiella Almedalsevenemanget 4–7 juli som i år genomförs digitalt.

Klicka på länken nedan för att ta del av det inspelade webbinariet.

Se webbinariet

Kan brandfarlig vätgas vara säker?

Utmaningen att ställa om våra energisystem till fossilfri energi är enorm. Vätgas är en mycket miljövänlig energibärare och energilagrare av tex sol- och vindenergi. Kan vätgas möta de höga förhoppningarna och hjälpa oss att bygga ett fossilfritt samhälle? Kan den brandfarliga gasen hanteras säkert?

Höga förhoppningar på vätgas

Elektrifiering med vätgas och bränslecellsteknik har använts länge i industrin för tillverkning. Transportsektorn börjar nu också snegla allt mer på denna teknik. Vätgas använt som fordonsbränsle medför i princip inga andra utsläpp än ren vattenånga. Vätgas kan användas för att lagra, transportera och tillhandahålla energi för fordon, maskiner och byggnader.

Men hur säkert är det att använda brandfarlig vätgas för att lagra solenergi och värma upp våra bostäder tex? Möt pionjärerna i Mariestads kommun som bygger energisystem baserade på solceller och vätgas, förvaltningschefen i Skåne som använder vätgas för energilagring och energiförsörjning till bostäder. Hör våra experter och forskare om brandrisker, möjligheter och hur elektrifiering med vätgas underlättar övergången till en hållbar och fossilfri tillvaro.

Läs  Pressmeddelande

Medverkande

Anna Alexandersson, Enhetschef Energiomvandling, RISE

Marcus Runefors, Universitetsadjunkt, PhD, Lunds Tekniska Högskola

Johan Lindström, Brandingenjör, Räddningstjänsten/MSB

Susanné Wallner, Näringslivschef, ElectriVillage Mariestads kommun

Kent Tillberg, Förvaltningschef, Sjöbohem

Mats Björs, Generalsekreterare, Brandskyddsföreningen

Anna Karin Källén, Ansvarig opinion, Brandskyddsföreningen (programledare)

För frågor, kontakta Anna Karin Källén.