Hem / Webbutik / Litteratur A–Ö / Alla har vi starka minnen

Litteratur
Alla har vi starka minnen

"Natten mot annandag jul 2004, när de flesta av oss låg och sov, drabbades Sverige av sin värsta katastrof i modern tid." Så inleder Göran Schnell sin berättelse om det svenska insatsarbetet i Thailand efter flodvågskatastrofen i Indonesien.

Göran Schnell var insatsledare, skickad av Räddningsverket, och skulle stanna i cirka 14 dagar. Det blev sju veckor. Det här är hans berättelse om dessa två månader. Boken är indelad efter insatsstyrkans olika uppgifter. Schnell berättar bland annat om fakta kring flodvågen, vilka katastrofområdena var, hur räddningsarbetet gick till, hur man hanterade de avlidna och hur de identifierades. Vi får också läsa om de anhörigas situation, deras djupa förtvivlan och hur insatspersonalen mötte dem.

"Dessa nära två månader har naturligtvis innehållit många upplevelser av djupt tragiskt slag men även många positiva och värmande upplevelser när människor gör sitt yttersta för att hjälpa andra människor i nöd", skriver författaren.

Antal sidor: 189
Utgivningsår: 2006