Hem / Utbildningsinformation / Dokumentation / Skadeplats 2015 / Skadeplats 2012

Skadeplats 2012

Klicka på rubriken för att se filmen.

Föreläsningar

Skogsbrand
Genom att förstå de faktorer som påverkar en skogsbrand, går det att säga var den tar vägen. Föreläsningen ger exempel på hur räddningstjänsten kan förutspå brandbeteendet och därmed öka effektiviteten och säkerheten vid skogsbrandsläckning.

Byggnadskonstruktion
Genom att ha kunskap i byggnadstekniskt brandskydd ökar förutsättningarna för att kunna göra en effektiv och säker insats såväl invändigt som utvändigt. Samuel Nyström från Räddningstjänsten Jönköping diskuterar momentet riskbedömning vid brand i byggnad och ger exempel på hur du kan bedöma/värdera olika typer av byggnader inför en förestående insats.

Arbetsmiljön på skadeplats, mer än bara rökdykning
Vilka arbetarskyddsregler ska räddningstjänsten rätta sig efter och gäller de fullt ut i alla situationer? PO Malmkvist från Utkiken tar upp intressanta frågeställningar rörande räddningstjänstens arbetarskydd på skadeplats.

Brandmännens cancerfond
Anders Cederberg, Brandmännens riksförbund, berättar om den stiftelse som inrättats till förmån för forskning och utveckling för att förebygga cancer kopplat till brandmäns arbete.

Erfarenhetsåterföring Norrköping
Natten den 27 maj 2003 drabbades dåvarande Norrköpings brandförsvar av en tragisk händelse då en vän och kollega omkom. Vi får ta del av händelseförloppet, krisarbetet och hur organisationen trots allt tog vara på erfarenheterna från händelsen. Jonas Holmgren, Räddningstjänsten Östra Götaland och Håkan Dahm, Räddningstjänsten Östra Götaland.

Nyhetsblocket
Nyhetsblocket ger en del blandade tips på hur vi kan förbättra vår övningsverksamhet samt vår förmåga vid insatser. Lars Ågerstrand, Firegear.

Räddningstjänstens del i utrymningsstrategin
Räddningstjänstens stegutrustning som en alternativ utrymningsväg vid brand är omdebatterad. Kan man lita på att stegutrymning fungerar i alla lägen? Vi tittar på vad byggreglerna säger om utrymning och tar del av erfarenheter från räddningsinsatser. Cecilia Uneram, Brandskyddsföreningen samt Daniel Holmstrand, Räddningstjänsten Dala Mitt.

Vattenlivräddning
Hur ser räddningstjänstens förmåga ut för att kunna rädda liv vid drunkningslarm? Vilka mål finns för vattenlivräddningen nationellt och på den egna stationen? Seminariet blandar fakta och forskning kring drunkningsolyckor med erfarenheter och lärdomar från såväl övningar som skarpa drunkningslarm. Avslutningsvis presenteras Norrköpings samövningar med ambulansen, ett koncept som stärkt och utvecklat deras organisation på ett mätbart sätt - taktik räddningsdykning! Mats Kostmann, Räddningstjänsten Östra Götaland.

Restvärdesräddning
Restvärdesräddning vid räddningstjänst. Per Gustafsson från Försäkringsbranschens Restvärdesräddning och Anna Catani, Konservator.

Sammanfattning släckmedelsförevisning
Vi får en kort sammanfattning av den släckmedelsförevisning som genomfördes på övningsfältet.

Förevisningar

Cobra skärsläckare
Coldcut Systems visar upp skärsläckaren, yttre ir-scanning samt efterföljande insats med offensiv ventilering.

Slangpaket för trånga utrymmen
Lars Ågerstrand visar tillsammans med Värnamo Räddningstjänst upp ett slangpaket för manöverslangar. Paketet är speciellt anpassat för trånga miljöer men kan användas över allt där slangarna behöver ligga samlade på grund av utrymmet eller behov av ordning. Paketet kan göras i olika konfigurationer för att passa olika situationer.

Släckmedelsförevisning
Konferensen Skadeplats genomför en förevisning och test av en del utav de släckmedel och släcksystem som finns på marknaden. Ola Folkesson, MSB Revinge.

CRUX höjdräddning
CRUX visar en höjdräddning tillsammans med Västra Sörmlands Räddningstjänstförbund.

Bio Ex
Alain Zeziola visar upp deras skumvätska och applikatorer från Bio Ex.