Hem / Regionala föreningar / Västmanland

Brandskyddsföreningen Västmanland

Tjej kollar brandfilt
Brandskydda ditt hem

Varje år omkommer över 100 personer i Sverige i bränder. De flesta av dem dör hemma. Se över din bostad så att den blir mer brandsäker. Ta hjälp av våra enkla och handfasta tips på hur du kan göra för att förhindra att det börjar brinna hemma hos dig.
Till brandskyddstipsen

Brandfarliga varor föreståndare, mindre omfattning.jpg

Föreståndare för brandfarlig vara – mindre omfattning

Enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor (2010:1011) ska det finnas en eller flera föreståndare utsedda, där hantering av brandfarliga varor förekommer i sådan omfattning och på sådant sätt att tillstånd krävs. Föreståndaren ska ha god kunskap om de brandfarliga varorna och riskerna som hanteringen innebär.
Läs mer och anmäl dig till utbildning här

Heta Arbeten

Vid arbete med svetsning, skärning, lödning eller bearbetning med snabbgående verktyg, finns det alltid risk för att arbetet kan orsaka en brand. Sådana arbeten kallas Heta Arbeten. Denna typ av arbeten har orsakat många bränder. På grund av detta har försäkringsbolagen skärpt sina villkor och antalet bränder har minskat. Ett av försäkringsbolagens krav är att de som arbetar med Heta Arbeten måste ha utbildning.
Gå utbildningen hos oss

BRF.jpg

Ny e-learning för bostadsrättsföreningar

Det är många gånger oklart vilket brandskyddsansvar en styrelse i en bostadsrättsförening har. Vi har därför tagit fram en e-learning där vi samlat de frågor som vi får. Det gäller allt från lagstiftningen på området, till hur uppställning av barnvagnar i allmänna utrymmen får se ut och vilka som är de vanligt förekommande brandriskerna.
Läs mer och beställ utbildningen här

Gratis utbildning om brandsäkerhet i hemmet

Nu kan du på ett nytt och spännande sätt lära dig allt du behöver veta för att göra din bostad brandsäker för dig och din familj. Utbildningen är gratis och genomförs på datorn. Lär dig att hantera den typ av brandolyckor som dagligen inträffar i svenska hem.
Till utbildningen

Regionala brandskyddsföreningar

Brandskyddsföreningen finns i hela Sverige. Välj din förening och hitta information och utbildningar om brandskydd.

Kontaktruta-förening-Västmanland

För utbildningsfrågor,