Hem / Regionala föreningar / Västerbotten / Utbildning / Brandsäkert hem

Brandsäkert hem

Över 100 personer dör i bostadsbränder varje år, många på grund av att säkerhetsutrustning saknas. Brandsäkert hem-konceptet räddar liv.

Konceptet Brandsäkert hem® är uttalat av Brandskyddsföreningen som standard för brandsäkerhet i boende. I Brandsäkert hem® finns ett antal kriterier för att uppnå denna standard och en av dessa är utbildning. Utbildningens syfte är att ge ökad kunskap om brandrisker i hemmet samt åtgärder för att kunna förebygga dessa. Den ska också ge information om hur utrustningen som ingår i Brandsäkert hem® ska användas samt underhållas.

På utbildningen går ni igenom brandrisker, byggnadens inbyggda brandskydd, de ingående produkternas funktioner och hur man ska bete sig vid utrymning. Ni lär er också hur räddningstjänsten larmas och vad som händer när de kommer fram till brandplatsen. Efter genomförd utbildning ska du ha fått de kunskaper som du behöver för att kunna agera på rätt sätt om det börjar brinna i din bostad. Praktiska moment ingår också.

Mer information om Brandsäkert hem® finns här.

När: Vi anpassar oss väldigt mycket efter kunden och har utbildning dagtid, kvällstid och om möjligt även helger.

Var: Utbildningen hålls antingen i räddningstjänstens lokaler eller ute hos er (finns det bara någon samlingslokal eller liknande som vi kan hålla till i så går det bra).

Tid: Utbildningen håller på cirka 2–2,5 timmar.

Material: Vi rekommenderar att deltagaren köper foldern Skydda ditt hem mot brand och olyckor.

Deltagare: Minst 10 och max 20 stycken. Vi välkomnar alla över 10 år.

Kostnad: Utbildningen är kostnadsfri, men då förutsätts det att det är minst 10 deltagare. Är ni inte 10 deltagare men ändå vill gå, hör av er så kanske vi kan slå ihop två grupper.

Kontaktruta-förening-Västerbotten.png