Hem / Regionala föreningar / Väst / Om oss / Räddningstjänsten i din kommun

Räddningstjänsten i din kommun

Räddningstjänsten

Varje olycka som inträffar i samhället på människa och egendom är en förlust. Allt täcks inte av försäkringar, och konsekvenserna av en brand eller en annan olycka kan bli mycket långtgående. En storbrand i ett företag kan i förlängningen medföra förlorade marknadsandelar, konkurs med ökad arbetslöshet som följd, ökat vårdbehov, otrygghet mm.

Målsättningen

Målsättningen är att minska och begränsa antalet olyckor och därför har den förebyggande verksamheten fått en allt viktigare arbetsuppgift. Räddningstjänsten är redan från början med i samhällsplaneringen för att skapa en så säker och trygg miljö som möjligt. Räddningstjänsten förebygger bränder och andra olyckor, gör räddningsinsatser samt begränsar konsekvenserna när en olycka inträffat.

För att nå upp till målsättning om en trygg och säker kommun krävs allas medverkan. Trots en modern och välutrustad räddningstjänst med välutbildad personal måste alla vara medvetna om att ingen kan skydda dig och ditt hem bättre än du själv. För att klara det måste Du själv ha kunskap om hur Du förebygger olyckor mm. Tillsammans kan vi skapa ett ännu säkrare samhälle.

Informera dig

Vad du bör kunna kan du informera dig om här på Brandskyddsföreningen Väst webbsida samt på webbsidan för din räddningstjänst. Du kan hitta din kommuns räddningstjänst i menyn här till höger. För att bli bättre i vårt arbete med att undvika skador på liv, egendom och miljö är det viktigt att vara medveten om vårt gemensamma ansvar för att förebygga olyckor, lära sig agera i nödsituationer samt ha kunskap om hur man hjälper andra.