Hem / Regionala föreningar / Skåne / Om oss / Gasolbränder

Flera inträffade gasolbränder i samband med grillning

Den senaste tiden har det inträffat fyra gasolbränder i samband med grillning i sydvästra Skåne (Lomma, Lund, Staffanstorp och Malmö). Lyckligtvis har ingen person kommit till skada i samband med bränderna och inga större materiella skador, förutom grillen, har inträffat. En undersökning av bränderna pågår inom räddningstjänsten för att klarlägga orsak och förlopp. Gemensamt för de inträffade bränderna är att gasolflaskorna har stått inne i skåpet när branden har startat.

För en säkrare matlagning med gasolgrill rekommenderar branschföreningen Energigas Sverige följande:

• Förvara alltid gasflaskan stående. Då fungerar säkerhetsventilen som ska förhindra att flaskan förstörs vid en eventuell brand.
  • Akta gasolflaskan för hög värme. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller där temperaturen kan bli upp mot 65°C, till  exempel inglasade balkonger. Då kan säkerhetsventilen öppnas och gasol läcka ut.
  • Koppla in en tryckregulator. Den undviker att det blir för högt tryck i grillen. Information finns i bruksanvisningen.
  • Kolla att slangarna inte läcker. Böj slangen för att se om den har sprickor som tyder på att den är gammal och kan börja läcka. Gör ett läckagetest på slangen med såpvattten. Kommer det fram bubblor någonstans är det en läcka. Kontrollera även att slangen ansluter tätt mot flaskan och grillen.
  • Stäng alltid flaskventilen. När grillen inte används ska ventilen vara stängd.

För ytterligare information se Energigas Sveriges hemsida eller se en film som är producerad av AGA.

Lyssna även på Brandskyddsföreningen Skånes och räddningstjänsternas sommarkampanj om bad- och grillsäkerhet på Mixmegapol här.

Brandskyddsföreningen Skåne och räddningstjänsterna i Skåne har tillsammans tagit fram en folder om bad- och grillsäkerhet. Ladda ner foldern här