Hem / Regionala föreningar / Skåne

Brandskyddsföreningen Skåne

Skånsk brandskyddsdag 2015.jpg

Skånsk brandskyddsdag 2016 utförd!

Tack alla 41 utställare, 274 deltagare och 5 rådiga ingripare som bidrog till en fin konferensdag på MSB:s verksamhetsställe i Revinge den 15 september. Tack för i år och välkomna till Skånsk brandskyddsdag 2017!
Ta del av presentationerna här

BRF.jpg

Ny e-learning för bostadsrättsföreningar

Det är många gånger oklart vilket brandskyddsansvar en styrelse i en bostadsrättsförening har. Vi har därför tagit fram en e-learning där vi samlat de frågor som vi får. Det gäller allt från lagstiftningen på området, till hur uppställning av barnvagnar i allmänna utrymmen får se ut och vilka som är de vanligt förekommande brandriskerna.
Läs mer och beställ utbildningen här

Tjej kollar brandfilt

Brandskydda ditt hem

Varje år omkommer över 100 personer i Sverige i bränder. De flesta av dem dör hemma. Se över din bostad så att den blir mer brandsäker. Ta hjälp av våra enkla och handfasta tips på hur du kan göra för att förhindra att det börjar brinna hemma hos dig.
Till brandskyddstipsen

Byggnadstekniskt brandskydd.jpg

Utbildning Brandskydd i BBR

Den 16 november 2016 genomförs utbildningen Brandskydd i Boverkets byggregler i Malmö. Utbildningen är riktad till dig som behöver grundläggande kunskaper om kraven i Boverkets byggregler avseende brandskydd, till exempel bygghandläggare, fastighetsägare och förvaltare. Följ länken för att läsa mer.
Läs mer om utbildningen

asylboende.jpg

Asylboenden måste uppfylla brandskyddskrav

Flera asylboenden uppfyller inte gällande brandskyddskrav och många gånger är risken för anlagda bränder förhöjd. Kraven är olika beroende på boendeform. I de fall flyktingar förläggs i lägenheter finns en standard som förtydligar vilka krav Migrationsverket ställer på bland annat brandskydd (avsnitt 6.7.1).
Läs standarden här

Spisvakt.jpg

Bostadsbränder startar ofta vid spisen

Spisbränder är den vanligaste orsaken till bostadsbränder och andelen ökar i Skåne.
– En spisvakt kan rädda liv. Inte bara hos äldre personer, utan även hos barnfamiljer och andra som kan glömma spisen på. Många tror att glömda ljus är den vanligaste orsaken till att det börjar brinna hemma, men spisbränder är faktiskt vanligare, säger Per Björkman.
Läs artikel ur Lokaltidningen Helsingborg här

Regionala brandskyddsföreningar

Brandskyddsföreningen finns i hela Sverige. Välj din förening och hitta information och utbildningar om brandskydd.

Kontaktruta-skane.png

Logga-in-utbildningsstöd.png