Hem / Regionala föreningar / Skåne

Brandskyddsföreningen Skåne

grill puff.jpg

Flera inträffade gasolbränder i samband med grillning

Den senaste tiden har det inträffat fyra gasolbränder i samband med grillning i sydvästra Skåne. Lyckligtvis har ingen person kommit till skada i samband med bränderna och inga större materiella skador, förutom grillen, har inträffat. En undersökning av bränderna pågår inom räddningstjänsten för att klarlägga orsak och förlopp. Gemensamt för de inträffade bränderna är att gasolflaskorna har stått inne i skåpet när branden har startat.

Skånsk brandskyddsdag 2015.jpg

Skånsk brandskyddsdag 15 sep 2016

Individanpassat brandskydd – ett sätt att minska dödsbränderna? Skumvätskors negativa miljöeffekter – dags att använda andra släckmetoder? Det är två frågeställningar som diskuteras på Skånsk brandskyddsdag den 15 september.
Läs programmet och anmäl dig här

BRF.jpg

Ny e-learning för bostadsrättsföreningar

Det är många gånger oklart vilket brandskyddsansvar en styrelse i en bostadsrättsförening har. Vi har därför tagit fram en e-learning där vi samlat de frågor som vi får. Det gäller allt från lagstiftningen på området, till hur uppställning av barnvagnar i allmänna utrymmen får se ut och vilka som är de vanligt förekommande brandriskerna.
Läs mer och beställ utbildningen här

Tjej kollar brandfilt

Brandskydda ditt hem

Varje år omkommer över 100 personer i Sverige i bränder. De flesta av dem dör hemma. Se över din bostad så att den blir mer brandsäker. Ta hjälp av våra enkla och handfasta tips på hur du kan göra för att förhindra att det börjar brinna hemma hos dig.
Till brandskyddstipsen

BSF_Frukostseminarium_Anlagd_Brand_Skolor.png

Kostnadsfritt frukostseminarium om anlagda bränder den 1 september

Anlagda bränder är ett stort samhällsproblem som varje år kostar samhället miljardbelopp. Bränder anläggs i allt från papperskorgar till industrier – men skolor och fritidsanläggningar är särskilt utsatta. Men det går att minska och förebygga dessa bränder. Representanter från Brandskyddsföreningen Sverige och Brandskyddsföreningen Skåne är på plats för att dela med sig av sina erfarenheter.
Läs mer och anmäl dig här

Byggnadstekniskt brandskydd.jpg

Utbildning Brandskydd i BBR

Den 16 november 2016 genomförs utbildningen Brandskydd i Boverkets byggregler i Malmö. Utbildningen är riktad till dig som behöver grundläggande kunskaper om kraven i Boverkets byggregler avseende brandskydd, till exempel bygghandläggare, fastighetsägare och förvaltare. Följ länken för att läsa mer.
Läs mer om utbildningen

asylboende.jpg

Asylboenden måste uppfylla brandskyddskrav

Flera asylboenden uppfyller inte gällande brandskyddskrav och många gånger är risken för anlagda bränder förhöjd. Kraven är olika beroende på boendeform. I de fall flyktingar förläggs i lägenheter finns en standard som förtydligar vilka krav Migrationsverket ställer på bland annat brandskydd (avsnitt 6.7.1).
Läs standarden här

Spisvakt.jpg

Bostadsbränder startar ofta vid spisen

Spisbränder är den vanligaste orsaken till bostadsbränder och andelen ökar i Skåne.
– En spisvakt kan rädda liv. Inte bara hos äldre personer, utan även hos barnfamiljer och andra som kan glömma spisen på. Många tror att glömda ljus är den vanligaste orsaken till att det börjar brinna hemma, men spisbränder är faktiskt vanligare, säger Per Björkman.
Läs artikel ur Lokaltidningen Helsingborg här

Regionala brandskyddsföreningar

Brandskyddsföreningen finns i hela Sverige. Välj din förening och hitta information och utbildningar om brandskydd.

Kontaktruta-skane.png

Logga-in-utbildningsstöd.png