Hem / Regionala föreningar / Norrbotten / Utbildning / Sjöfart / Fortbildningskurs för Grundläggande säkerhetsutbildning (Basic Safety)

Fortbildningskurs för Grundläggande säkerhetsutbildning (Basic Safety)

Basic Training, revalidation*
STCW A-VI/1-1 - STCW A-VI/1-4
TSFS 2013:47, bilaga 13

STCW Manila innebär att certifikatet för den Grundläggande säkerhetsutbildningen (Basic Safety) ska förnyas vart 5:e år varför alltså denna kurs, Fortbildningskurs för grundläggande säkerhetsutbildning, tillkommit.

Fortbildningskurs Grundläggande säkerhetsutbildning består både av teori och praktik, men fokuserar i huvudsak på repetition av de praktiska momenten från de olika delarna av grundutbildningen . Största delen av utbildningen är brandskyddsdelen med olika praktiska övningar, men alla delar från den Grundläggande säkerhetsutbildningen gås dock igenom under kursen, detta inkluderat övning i vatten med livflotte/överlevnadsdräkter.

Kurslängd

26 lektionstimmar (var av 16 lektionstimmar brand)

Kurserna genomförs på följande ställen:
Göteborg (Karholmens brandövningsfält / Sjöfartsverkets Rosenhill)
Helsingborg (Brandorama/Simhallsbadet)
Kalmar (Ebbetorps brandövningsfält/Linnéuniversitetet)

Förkunskaper/inträdeskrav

Fortbildningskurs i Grundläggande säkerhet (Basic Safety) kan genomgås om:

• Sjömannen kan uppvisa ett tidigare svenskt certifikat för Grundläggande säkerhet, eller
  • Sjömannen har en behörighet med påteckning om regel VI/1, se exempel i bilaga 1.

Utöver detta ska sjömannen ha fullgjort minst tre månaders tjänstgöring under de senaste fem åren på handelsfartyg, fiskefartyg eller traditionsfartyg med en bruttodräktighet om minst 20.

Regionala brandskyddsföreningar

Brandskyddsföreningen finns i hela Sverige. Välj din förening och hitta information och utbildningar om brandskydd.