Heta Arbeten® Kalmar

Gnistor från svetsning

Begränsa riskerna med rätt kunskap. Utbildningen är för dig som utför tillfälliga brandfarliga Heta arbeten, till exempel svetsning, lödning, skärning och takarbeten. Utbildningen vänder sig till dig som utför Heta arbeten, den person som är brandskyddsansvarig på företaget samt beställaren av det Heta arbetet.

Målsättning
Att bli medveten om de risker som finns. Att veta vilket ansvar du har. Att få in rutin på de regler som du som ”Hetarbetare” har, arbetsmetoder. Men också veta konsekvenser vid tillbud.

Innehåll

• Lagar och försäkringsvillkor
  • Organisation och ansvar
  • Brandkunskap
  • Tillståndslistan
  • Riskbedömning vid Heta Arbeten
  • Förebyggande brandskydd
  • Släckredskap, teori samt praktisk övning
  • Säker gashantering och larmning
  • Repetitionsfrågor och prov

Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som utför och är brandskyddsansvarig för Heta arbeten, det vill säga den som gör arbetet och den som köper tjänsten.

Övrigt
Heta arbeten-utbildningen är en del av de krav som de flesta av försäkringsbolagen ställer. Utbildningen ger ett certifikat som gäller 5 år. Certifikatet gäller i Norden.

Certifikatet tillhandahålls av Brandskyddsföreningen Sverige. Efter genomgången utbildning och godkänt resultat på certifieringstestet erhåller hetarbetaren digitalt bevis på behörighet. Certifikatet distribueras direkt från Brandskyddsföreningen Sverige till den adress som anges vid bokning av utbildningen.

OBS! Certifieringen sker på plats så ta gärna med dator, surfplatta eller smartphone till utbildningstillfället.

När du registrerar din kursanmälan är det viktigt att du anger e-postadress eller mobilnummer där du kan ta emot aktiveringslänken för det digitala provet.