Hem / Regionala föreningar / Jämtland

Brandskyddsföreningen Jämtland

Tjej kollar brandfilt

Brandskydda ditt hem

Varje år omkommer över 100 personer i Sverige i bränder. De flesta av dem dör hemma. Se över din bostad så att den blir mer brandsäker. Ta hjälp av våra enkla och handfasta tips på hur du kan göra för att förhindra att det börjar brinna hemma hos dig.
Till brandskyddstipsen

puff_kostnader.jpg

Fler dog i bränder

Under förra året omkom en person i Jämtland vid en brand. Brandskyddsföreningen har granskat all tillgänglig statistik och funnit att mest i riskzonen är äldre, ensamma personer.
– När kommunerna ändå anpassar för olika funktionshinder, så tycker vi att de äldres bostäder också kan anpassas så att brandsäkerheten höjs, säger Jan Larsson, ordförande i Brandskyddsföreningen Jämtland.
Se inslag från SVT Nyheter Jämtland

Lån av DVD-filmer

Det finns möjlighet för medlemmar i Brandskyddsföreningen Jämtland, Dalarna och Gästrikland, att låna utbildnings- och informationsfilmer på DVD.
Läs mer och se filmförteckning

BRF.jpg

Ny e-learning för bostadsrättsföreningar

Det är ofta oklart vilket brandskyddsansvar en styrelse i en bostadsrättsförening har. Vi har därför tagit fram en e-learning där vi samlat de frågor som vi får. Det gäller allt från lagstiftningen på området, till hur uppställning av barnvagnar i allmänna utrymmen får se ut och vilka som är de vanligt förekommande brandriskerna.
Läs mer och beställ utbildningen här

Puff Brandskyddsveckan

Krav på individanpassat brandskydd i hemmen

De flesta som omkommer i bränder i sina hem är äldre. Hemmaboendeprincipen har en stor lucka, enligt Brandskyddsföreningen.
– I vårdboenden är det höga krav och normer när det gäller brandskydd, men när det gäller hemmen krävs det inget skydd alls. Det säger Jan Larsson, ordförande i Brandskyddsföreningen Jämtland.
Läs artikeln i Länstidningen Östersund

Mona-Modin-Tjulin.jpg
Brandsäkerheten ska ingå i individanpassade vårdutredningar

Uppmaningen från Brandskyddsföreningen har fått effekt.
– Vi ska se till att ta initiativ till att även brandskyddet ska ingå i vårt hemtjänstpaket. Det här är jätteviktiga frågor, säger Mona Modin Tjulin (S), vård- och omsorgsnämndens ordförande i Östersunds kommun.
Läs artikeln i Länstidningen Östersund

Gratis utbildning om brandsäkerhet i hemmet

Nu kan du på ett nytt och spännande sätt lära dig allt du behöver veta för att göra din bostad brandsäker för dig och din familj. Utbildningen är gratis och genomförs på datorn. Lär dig att hantera den typ av brandolyckor som dagligen inträffar i svenska hem.
Till utbildningen

Regionala brandskyddsföreningar

Brandskyddsföreningen finns i hela Sverige. Välj din förening och hitta information och utbildningar om brandskydd.

Kontaktruta-förening-Jämtland_ver2.png

För utbildningsfrågor, kontakta vårt utbildningsbolag:
E-post info@bfnn.se

Logga-in-utbildningsstöd.png