Hem / Regionala föreningar / Halland / Utbildning / Systematiskt brandskyddsarbete / Intern brandskyddskontrollant

Intern brandskyddskontrollant

När företag, kommuner, landsting och organisationer nu själva ska ansvara för brandskyddet och utföra en ”intern brandskyddskontroll", tidigare räddningstjänstens brandsyn, gäller det att ha ett bra underlag. Detta kan man få hjälp med via utbildningen ”Systematiskt brandskyddsarbete – kontrollant”.

Den som sedan utses att vara ”Intern brandskyddskontrollant” ska via detta underlag kunna utföra intern brandsyn. Då brandskyddet och säkerheten måste fungera under en byggnads hela livslängd krävs det omfattande kontroller och underhåll. Det är viktigt att kunna hitta brandrisker och veta vad man ska göra för att få en säker miljö. Det här är utbildningen för dig som praktiskt ska kontrollera brandskyddet och brandrisker på din arbetsplats.

Mål

Du ska efter utbildningen vara informerad om lagen om skydd mot olyckor samt hur man bedriver en intern brandskyddskontroll. Du ska praktiskt kunna hitta brandrisker och byggnadstekniska brister, kunna föreslå åtgärder för att upprätthålla och kontrollera god utrymningssäkerhet, samt förstå vikten av skydd mot brand- och brandgasspridning. Du ska också förstå vikten av ett fungerande brand- och utrymningslarm, släckanordningar, utrymningsskyltning, släckredskap m.m. Du ska kunna genomföra uppföljningar samt rapportera uppåt i organisationen

Ämnesområden

Riskidentifiering, grundläggande byggnadstekniskt brandskydd, kontrollmetoder.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som ska hjälpa den som är ansvarig för brandskyddet att kontrollera företagets brandskydd. Har du tidigare gått utbildningen ”Systematiskt brandskyddsarbete” kan även denna utbildning vara av intresse för dig. I ett mindre företag är det kanske du själv som är brandskyddskontrollant och i ett större företag bör du känna till vad dina kontrollanter erhåller för utbildning.

Kontaktruta-förening-Halland_ver2.jpg