Hem / Regionala föreningar / Dalarna / Utbildning

Vi utbildar dig i brandskydd

Brandskyddsföreningen Dalarna samarbetar med räddningstjänsterna i länet när det gäller olika brandutbildningar. Vissa specialutbildningar sker helt i föreningens regi med erfarna instruktörer från räddningstjänsten.

Teknik är inte allt. Många sätter sin tillit till teknisk brandskyddsutrustning, som brandvarnare, rökdetektorer, larm och branddörrar. Det spelar dock ingen roll hur avancerad utrustning företaget har, om utrymningsvägarna är blockerade, branddörrarna står öppna och personalen inte klarar situationen. Att gå en brandskyddsutbildning är en billig försäkring på mer än ett sätt. Du minskar risken för att det överhuvudtaget börjar brinna. Du blir mer medveten, upptäcker och tar bort brandrisker.

Välj vilken utbildning som passar just dig eller ditt företag/organisation i listan.

Heta Arbeten

Vid arbete med svetsning, skärning, lödning eller bearbetning med snabbgående verktyg finns det alltid risk för att arbetet kan orsaka en brand. Sådana arbeten kallas Heta Arbeten. Denna typ av arbeten har orsakat många bränder. Som en följd av detta har försäkringsbolagen skärpt sina villkor, vilket har gjort att antalet bränder minskat. Ett av försäkringsbolagens krav är att de som arbetar med Heta Arbeten, på en för detta avseende ej fast arbetsplats, måste ha utbildning på området och följa de säkerhetsregler och rutiner som tagits fram. Utbildningskravet gäller även för arbetsledare och säkerhetsvakter.
Läs mer om utbildningen

Brandsäkert hem

Över 100 personer dör i bostadsbränder varje år, många på grund av att säkerhetsutrustning saknas. Brandsäkert hem-konceptet räddar liv. I konceptet ingår ett driftsäkert brandvarnarsystem, automatisk övervakning av köksspisen, brandsläckare och brandfilt samt utbildning i brandskydd. Du får även en folder om hemmets brandskydd som innehåller en utbildnings-dvd att titta på hemma. För att få använda märkningen ska man se till att bostaden uppfyller kraven.
Gå utbildningen hos oss

Regionala brandskyddsföreningar

Brandskyddsföreningen finns i hela Sverige. Välj din förening och hitta information och utbildningar om brandskydd.

För utbildningsfrågor,
kontakta vårt utbildningsbolag: