Varukorg
0 st varor
Totalt: 0,00 kr
  • Totalt: 0,00 kr
Hem / På arbetet / Välj område här / Publika lokaler / Utrymning av Friends Arena
Skriv ut

Att utrymma 65 000 på 8 minuter

Sedan Friends Arena i Solna invigdes 2012 har den fått både ris och ros. Men nu börjar rutinerna sätta sig, även om en multiarena som Friends alltid ställer höga krav på alla involverade.

Mitt i den blivande Arenastaden i Solna ligger Friends Arena, som kommer att vara omringad av entrébyggnaden Gaten, det 26 våningar höga Quality Hotel, fem höghus med bostadsrätter, Vattenfalls nya huvudkontor samt Mall of Scandinavia, Nordens största köpcentrum.
Staffan Bengtsson och Karl Harrysson på Brandskyddslaget har båda arbetat med projekteringen av arenan och är överens om att det invändiga brandskyddet har varit den minst svåra biten. Den största utmaningen har varit hur man ska kunna utrymma på åtta minuter. Totalt kan arenan ta emot 65 000 besökare varav 25 000 på planen.
– Vart ska en publik motsvarande hela Borås befolkning ta vägen utomhus vid utrymning? säger Staffan Bengtsson. Det är något vi har tittat mycket på eftersom det inte får uppstå proppar utanför.

Arenan består av åtta plan varav tre läktarnivåer som alla ska utrymma bakåt till respektive foajé. Varje foajé är en egen brandcell utom läktare ett, som är en del av arenarummet. I varje foajé finns åtta utrymningstrapphus som går direkt till plan tre, som ligger i nivå med utsidan, där dörrarna leder ut i det fria. Eftersom varje trapphus är separat blir det aldrig någon krock i flödena, något som däremot kan uppstå på torgytan, eller Kragen som den också kallas, när gästerna kommer ut i det fria.
– Förutom kraven som ställs i BBR (Boverkets byggregler) på maximala gångavstånd och analytisk dimensionering följer arenan även den engelska Green Guide (The Guide to Safety at Sports Grounds) som fungerar som grundmall för hur man bör tänka, säger Karl Harrysson. Den bygger på en maximal tillåten förflyttningstid på sex minuter från påbörjad utrymning tills det man når ett brandavskilt trapphus eller är utomhus.

Stor hänsyn har också tagits till rullstolsburna när det gäller frångänglighet. För att underlätta utrymningen finns särskilda utrymningshissar, utrymningsplatser och »väntplatser« utanför arenan.

Testat olika scenarier

Eftersom arenans entréer mot läktarplan ligger cirka 10 meter högre upp än de närliggande gatorna har trapporna fått en bredd på cirka 10–20 meter kring entrétorget och försetts med barriärer, räcken och vilplan för att minska risken för fall och trängsel i trapploppen.

– Alla är införstådda med att det kommer att bli köer i området, men det handlar mer om komfort än om säkerhet. Vårt jobb har varit att visa att det går att komma ut från arenan, inte att man får köa till pendeln, säger Karl Harrysson.
Arenan är försedd med heltäckande sprinkler förutom i själva arenarummet, brandlarm och olika rökkontrollsystem som brandgasventilation, tryckavlastning och trycksättning.
– Räddningstjänsten kan köra in sina bilar direkt på planen om det skulle behövas och även komma in via Kragen, säger Staffan Bengtsson. Det finns även särskilda insatstrapphus för räddningstjänst och polis som går från plan ett till plan åtta liksom trycksatta brandkårsposter inne i arenan, i trapphus, lastgatan och på planen.

För att kontrollera brandgasventilationen har så kallade hot smoke-test gjorts i bland annat arenarummet och i en foajé på plan tre. De visade att brandgasfläktar med en sammanlagd kapacitet på cirka 30 kubikmeter per sekund och sektion väl hindrade röken från att sprida sig till arenarummet.
Både Staffan Bengtsson och Karl Harrysson tycker att de har lyckats få till en stabil, flexibel lösning.
– Vi har tittat på konstruktionen och letat efter tänkbara brandscenarier och tycker att det borde fungera bra. En lärdom vi kan ta med oss är att eventkunskapen inte har funnits med i projektet från början, säger Staffan Bengtsson. Vi har utgått från tio grundscenarier, men fantasin är oändlig hos eventfolk så vi blir involverade om något avviker för mycket. Det har varit ett
jättespännande projekt, det största jag har jobbat med.

En lärokurva

Stefan Wittberg är Safety Manager på Friends Arena sedan ett år tillbaka och hans huvudansvarsområde är brand- och utrymningsfrågor. Ett bevakningsföretag sköter skalskydd, patrullering och hjälper också till som utrymningsvärdar vid evenemang. Friends Arena har vid ett flertal tillfällen blivit kritiserade i pressen för bristande säkerhet, särskilt vid hemgång efter event.
Efter Swedish House Mafias konsert när arenan var nyöppnad 2012 skrev till exempel Aftonbladet att: »Friends Arena är inte i närheten av att uppfylla säkerhetskraven. Folk trängdes, klämdes och grät. Ansvariga vakter hade panik i blicken«.

Även vid andra evenemang har samma kritik återkommit.
– Jag vill tydliggöra att det är arrangören och inte arenan som ansvarar för säkerheten vid olika arrangemang. Min uppgift är att fungera som ett filter och jag kan avråda eller föreslå saker, men jag kan bara bestämma över utrymnings- och brandfrågor, säger Stefan Wittberg. I stora folksamlingar kan det lätt uppstå obehag vid trängsel, men vi övervakar hela tiden flödet av människor och det har aldrig uppstått en situation som varit kritisk ur säkerhetssynpunkt. När det gäller Swedish House Mafia gjorde vi vissa justeringar efter den första konserten för att få ett bättre flöde på gästerna.

Han menar att hela 2013 har varit en lång lärokurva. Nytt för i år är en standardisering av evenemangsprocessen för att förbättra gästernas upplevelse vid de olika evenemangen.

Läs hela artikeln på www.brandsakert.se.