Varukorg
0 st varor
Totalt: 0,00 kr
  • Totalt: 0,00 kr
Hem / På arbetet / Välj område här / Egenkontroll / Systematiskt brandskyddsarbete / Checklista
Skriv ut

Checklista

Kom igång med brandskyddsarbetet:

Risker på företaget

  • Inventera riskerna.
  • Besluta om risken ska accepteras eller inte.
  • Besluta om eventuella åtgärder.
     

Författningar

  • Upprätta rutiner för att identifiera lagkrav och andra krav som organisationen berörs av och som är tillämpliga på brandriskerna.
     

Brandskyddspolicy

  • Upprätta en brandskyddspolicy.
  • Besluta hur den ska delges alla anställda.
     

Verksamhets- och byggnadsbeskrivning

  • Skriv en generell beskrivning över din verksamhet och hur byggnaden/byggnaderna ser ut.
     

Brandskyddsorganisation/Ansvarsfördelning

  • Besluta om vilka funktioner som ska ingå i brandskyddsorganisationen.
  • Utse personerna.
  • Upprätta delegationsunderlag.
  • Kontrollera att de utsedda har lämplig kompetens för sin funktion, om inte upprätta en individuell utbildningsplan.
  • Besluta om vem som ger funktionen eller personen delegation.
     

Utbildningsplaner

  • Inventera behoven av utbildning.
  • Upprätta utbildningsplaner.
  • Utse ansvarig för innehållet.
  • Utse ansvarig för genomförandet.
     

Brandskyddsregler

  • Inventera befintliga regler inom företaget.
  • Upprätta eventuellt nya brandskyddsregler. Glöm inte att kontrollera mot gällande författningar, rekommendationer m.m.
     

Brandskyddsbeskrivning (Ritningar över varje plan)

  • Identifiera och inventera verksamhetens brandtekniska installationer och utrustning och ange dem på en ritning.
     

Drift- och underhållsinstruktioner

  • Upprätta instruktioner för hur kontrollen av de brandtekniska installationerna ska ske och hur ofta.
     

Kontrollsystem

  • Sammanställ en pärm med brandskyddsbeskrivningar och upprättade drifts- och underhållsinstruktioner, samt underlag för att notera anmärkningar på.
  • Samla brandskyddskontrollanterna för genomgång av hur materialet ska användas.
  • Besluta om hur, när och var kontrollerna ska vara genomförda.
  • Besluta hur redovisning av genomförda kontroller ska ske.
  • Besluta om rutiner för åtgärder av eventuella brister.
     

Uppföljning

  • Besluta vilka interna och externa rutiner och dokument som ska följas upp.
  • Besluta om vilka i organisationen som följer upp vilka rutiner och dokument.
  • Besluta om hur och när redovisning ska ske. Glöm inte ledningen!
     

Övriga dokument

Samla in andra dokument som berör brandskyddsarbetet till exempel:

  • Riskanalyser
  • Protokoll, förelägganden från räddningstjänsten med mera.
  • Handlingar från genomförda revisioner av till exempel automatiskt brandlarm, vattensprinkler, elinstallationer.
  • Beredskapsplaner
  • Insatsplaner
  • Tillbudsrapporter