Hem / På arbetet / Välj område här / Anlagd brand / Skolmaterial Upp i rök

Skolmaterial Upp i rök

Bränder och annan vandalisering i skolor är ett stort samhällsproblem som varje år kostar hundratals miljoner kronor. För att komma till rätta med problemet kan eleverna nu få kostnadsfri utbildning/information.

Brandskyddsföreningen har fått anslag från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för att utbilda i skolorna i syfte att förebygga anlagda bränder. Utbildningen riktar sig till ungdomar i högstadiet och behandlar konsekvenser av skolbränder samt ungdomarnas eget beteende och handlande.

Utbildningen genomförs av de regionala brandskyddsföreningarna, i samarbete med räddningstjänsten. Föreningarna finns över hela Sverige. Välj din närmaste förening i listan till höger.

Så här många utbildades i respektive län under 2015:

uppirok2015.jpg

Nytt elevmaterial

Utbildningsmaterialet Upp i rök har nu kompletterats med ett elevmaterial. Klicka här för att komma direkt till elevmaterialet. Avsikten är att eleverna själva ska genomföra den korta utbildningen och därigenom bli mer medvetna om anlagda bränder och hur det drabbar dem om de ”råkar” anlägga en brand. Sprid gärna materialet vidare till era kontakter!

Regionala brandskyddsföreningar

Brandskyddsföreningen finns i hela Sverige. Välj din förening och hitta information och utbildningar om brandskydd.