Hem / På arbetet / Välj område här / Anlagd brand / Konferens Skolan brinner / Föreläsare 2016

Föreläsare 2016

Kjell.jpg

Vår moderator Kjell Eriksson hälsar välkommen!
Vi har även detta år lyckats slita Kjell från radion och alla andra uppdrag. Kjell kommer också i år att leda konferensen på sitt speciella sätt. Det är vi glada för! Kjell är en mångsidig person, känd från radio och TV samt som författare. Ni som varit med tidigare vet att man aldrig vet vad Kjell hittar på…
Läs mer på Kjells hemsida här

Magnus Lindgren.png

Dags att trygghetscertifiera den svenska skolan?!
Vi ställer krav på allt möjligt i skolan, till exempel belysning i klassrummen, ljudvolym och brandutrymning, varför ska vi då inte ställa krav som bidrar till minskad brottslighet och ökad trygghet? Magnus Lindgren, generalsekreterare för Stiftelsen Tryggare Sverige, argumenterar för saken.

Mathias Sjödin.jpg

Magnus Rudberg.jpg

Utan spaning, ingen aning! Sundsvall kommuns skadeförebyggande arbete och samarbete med räddningstjänsten
Vi har alla ett stort fokus på att minska skadegörelsen, men hur agerar vi när den redan skett och hur sprider vi den informationen vidare inom och utom kommunkoncernen? Vilka resurser har vi som kommun och vilka fler resurser finns ute i samhället? Mathias Sjödin, som arbetar som biträdande säkerhetschef på Sundsvalls kommun där arbetsuppgifterna innefattar försäkrings- och skadehantering, berättar om hur vi tar lärdom och sprider informationen om hur och var skadegörelse sker inom kommunen. Magnus Rudberg är brandman i kombitjänst med ansvar för barn- och ungdomsutbildning inom Medelpads Räddningstjänst och berättar om samarbetet med kommunen och hur viktig denna samsyn är för det förebyggande arbetet.

Oskar Sjögren.pngSäker, trygg och kreativ skolmiljö leder till bra resultat
I en utvärdering som gjorts av gymnasieskolan YBC sägs ”Vi möter trygga, studiemotiverade elever som känner sig sedda av lärarna och säger att de alltid får hjälp när de behöver.” Det skulle man önska att alla elever fick uppleva! Hur man åstadkommer det får vi höra av skolans rektor Oskar Sjögren. Har även utformningen av skolans lokaler och den kreativa miljön betydelse för inlärningen? Är det bra med en öppen skola? Oskar klargör!
(Foto: Johan Aredal)

Anders D.jpg

Juridik vid brandutredning – rättegångsprocessen
Anders Domert
är chefsrådman på Örebro tingsrätt och vet allt om vad som kan drabba den som anlägger bränder. Det och mycket annat vad det gäller rättegångsprocessen berättar han för oss.

Attila J.jpg

Hoten försvann när kidsen fick hänga med brandmännen
Som distriktschef har Attila Jensen jobbat för att minska bränder samt hot och våld inom stadsområde Rosengård i Malmö. Efter eskalerande problem under 2008–2009 sjösattes ett antal projekt 2010 som numera övergått i linjeverksamhet. Vi som räddningstjänst behöver verka i en social dimension för att nå våra mål på ett effektivare sätt. Nya arbetsmetoder har tagits fram som syftar till att öka medvetandet och förmågan hos både barn och vuxna genom ökad dialog och positiva möten. Vi försöker skapa förtroende och tillit till räddningstjänsten och därigenom vända på olyckskurvorna och stenkastning mot personalen. Vi kan se positiva resultat kopplat till vårt socialt förebyggande arbete med hembesök, hemmaträffar, brandmän i skolorna, sommarlovsprogram och RISK (Räddningstjänsten I Samarbete med Kidsen). RISK har uppmärksammats den senaste tiden och föredraget kommer fördjupa i detta ungdoms­arbete som Räddningstjänsten Syd skapat i samarbete med skola och stadsområde.

Annica O.jpg

Vad får skolpersonalen göra? Praktisk skoljuridik
Annica Odelind är polisinspektör och arbetar med brottsförebyggande verksamhet i Medelpad. Föreläsningen Skoljuridik vänder sig till personal inom skolan. Den handlar till stor del om att stärka skolpersonalen i deras arbete med ungdomar. Exempelvis vad får man göra med en stökig elev i klassrummet, vad bör man göra? Vad säger lagen?
Annica kommer också att prata en del om hur polisen och skolan kan samverka för att möjliggöra en bra framtid för våra ungdomar. Om vi arbetar tillsammans i våra olika roller så är chansen större att resultatet av insatserna blir bra.

Charlie E.jpg

Aldrig ensam
Charlie Eriksson drabbades av psykisk ohälsa och valde att göra något för att hjälpa andra. Han startade Aldrig ensam som är ett informationsprojekt som sprider kunskap och bryter tystnaden kring det tabubelagda ämnet psykisk ohälsa bland unga vuxna. Charlie Eriksson är en framstående social entreprenör som blivit nominerad till Årets unga företagare 2014, Årets unga VD 2014 och Svenska Hjältar.

”Jag var besegrad. Trots bakåtkammat hår, märkeskläder och bländande armbandsur hittade den psykiska ohälsan in genom mitt yttre skal, in genom min lyckliga fasad. Men jag kämpade mig igenom den långa sjukdomstiden och fann en balans på andra sidan. Mina självmordsförsök, mina försök att avsluta livet, fungerade inte. Min kropp lades inte i en kista, min familj behövde inte ta farväl av en son och lillebror, ingen begravning.”