Hem / På arbetet / Välj område här / Anlagd brand / Konferens Skolan brinner / Föreläsare 2015

Föreläsare 2015

Allas vår Kjell Eriksson kommer även i år att leda konferensen! Numera är Kjell så inne i ämnet att han kommer med förslag på programpunkter. Kjell är en mångsidig person, känd från radio och TV samt som författare. Ni som varit med tidigarer vet att man aldrig vet vad Kjell hittar på…
Läs mer på Kjells hemsida här.

Givande samarbete i Helsingborg
I Helsingborg har räddningstjänsten och skolorna ett nära samarbete. Rektor och elever från Tågaborgsskolan samt räddningstjänsten kommer och berättar om det trygghetsråd vars funktion och arbetssätt man tagit fram gemensamt. Tågaborgsskolan är en helt nybyggd kommunal F-9 skola med 550 elever, som har varit igång i två läsår. Piter Esberg och Magnus Garpdal från Räddningstjänsten Skåne Nordväst kommer dessutom att beskriva helheten i det förebyggande arbetet; hur de arbetar mot barn och ungdomar samt skolor. Hur de gjorde tidigare och varför de gör som de gör i dag.

En skola i tiden – att möjliggöra det omöjliga uppdraget
På vilket sätt kan skolans mångfacetterade uppdrag genomföras? Hur kan skolan vända det omöjliga uppdraget till att möjliggöra skolutveckling, arbeta förebyggande och nå framgång? Peyman Vahedi är rektor på Ådalsskolan i Kramfors som har genomfört en av skolsveriges mest lyckade IT-satsningar och numera även implementerat gamification (spelifiering) och en mängd olika lokala reformer, som skapat en positiv skolkultur på den kommunala gymnasieskolan. Under föreläsningen ges exempel på hur det förebyggande arbetet kan dra nytta av de pedagogiska verktyg som utvecklats på skolan och integreras på ett naturligt sätt i skolvardagen. Här, från 8:40 in i programmet, kan man lyssna till Peyman när han pratar om gamification.

Därför gick det så bra!
Ahmed Abdirahman växte upp i inbördeskrigets Mogadishu, Somalia, och kom till Sverige 1998 som trettonårig analfabet. Vägen var av naturliga skäl inte helt utstakad. Men genom sin nyfikenhet, optimism, tilltro och sociala kompetens har det gått bra. Via en skolresa med Tensta Gymnasium mötte han Courtney Ross, filantrop, utbildare och grundare av den prestigefyllda privatskolan Ross School. Genom ett stipendium därifrån kunde han ta en kandidatexamen i internationella studier vid Marymount Manhattan College, NY. Idag är han grundare och projektledare för The Global Village. Vi kommer vid konferensen att få ta del av hans intressanta liv!

Nya knep i jakten på vandalerna – lyckat skadeförebyggande arbete i Nacka
Nackas satsning på att förebygga skadegörelse har varit lyckat. Under de tre år som satsningen pågått har kostnaderna för skadegörelse som glaskross, klotter, inbrott och bränder minskat med 60 procent! För att lyckas med det har man prövat nya och ibland okonventionella sätt att förebygga. Jan Landström, säkerhetssamordnare i Nacka, kommer och berättar om det framgångsrika konceptet!

Daniel Ek.png   Psykologisk prevention som fungerar - vad säger forskningen?
Hur kan man utifrån aktuell forskning tillämpa "sedd, hörd och bekräftad" i sin skola? Vad lär de 8 principerna oss om att skapa god sammanhållning och trygga miljöer? Hur kan man på gruppnivå skapa motståndskraft mot destruktiva handlingar? Vad är viktigt att tänka på för att få med oss ungdomarna på tåget? Vilken kommunikation fungerar? Daniel Ek, legitimerad psykolog på GoodWork kommer och gör oss klokare!

Snacka snyggt!
Elaine Eksvärd är Sveriges främsta retorikexpert som med jämna mellanrum analyserar makthavarnas kommunikation i morgonsofforna. Hon har föreläst med både Tony Blair och Fredrik Skavlan samt publicerat bästsäljande böcker som ”Härskarteknik – den fula vägen till makt”, ”Snacka Snyggt – modern retorik” och ”Vardagsmakt”. Nu kommer hon till oss och vi kommer garanterat att få flera insikter och ett underhållande föredrag. Elaine kommer att specialinrikta sitt föredrag så att det passar vår målgrupp. Vi har haft Elaine på vår ”önskelista” över föreläsare i flera år och nu lyckades det stämma med hennes agenda!