Hem / På arbetet / Välj område här / Anlagd brand

Anlagd brand

Varje år anläggs flera hundra skolbränder av ungdomar. Många av dessa bränder anläggs av skolans elever under skoltid. Det innebär att man utsätter både sig själv och andra i skolan för stor fara. Hittills har ingen skadats allvarligt i någon skolbrand med det är dessvärre troligen bara en tidsfråga innan någonting allvarligare händer.
Anlagd brand

Kostnaderna för skolbränderna uppgår till över 500 miljoner årligen. För den summan kan man anställa över 1200 lärare och annan personal till skolmiljön. Vi tror att bra vuxna förebilder är av stor betydelse för barn och ungdomar.

För en ung människa kan livet förändras helt när man anlägger en brand. Att anlägga bränder är ett brott som kan leda till långa fängelsestraff. Vanligare är att man döms att betala skadestånd. Att leva med en skuld som skadeståndet ofta innebär, kan förstöra möjligheterna att få arbete, bostad och körkort.

Vi vill inte att någon ska behöva börja sitt vuxenliv med de förutsättningarna. Genom att finnas till hands och bry oss kan vi göra skillnad.

I Sverige är cirka var fjärde brand anlagd. När det gäller skolbränder är siffran betydligt högre. Kanske så hög som åttio eller nittio procent. Brandskyddsföreningens projekt om Anlagd brand handlar framför allt om att minska antalet skolbränder, dels för att skolbränderna är ett stort och kostsamt problem i Sverige, dels för att vi är övertygade om att det går att göra någonting åt situationen.

Läs mer om konferensen Skolan Brinner här.