Hem / På arbetet / Byggsektorn / Trähus

Trähus

Här har vi samlat pressklipp och annan fakta kring bränder i trähus.

Almedalen: Seminarium om höga trähus

Det var fullsatt i tältet i Almedalen när vi lyfte den viktiga frågan om brandskydd i höga trähus.

trio.jpg

Hasse Aro var moderator. Ville Bexander, sakkunnig inom byggnadstekniskt brandskydd på Brandskyddsföreningen, redogjorde för den tekniska analys som man har genomfört som visar på bristande brandskydd i byggtekniken gällande höga trähus. Hans-Eric Zetterström, Länsförsäkringar, tyckte att egendomsskyddet fått stryka på foten i byggreglerna.

Bland panelgästerna på seminariet fanns representanter för byggindustrin, räddningstjänsten och Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP).

Se seminariet här:

Pressklipp om seminariet

"Vi behöver mer fakta och färre myter"
Träbyggnadsbranschen vill ha mer av fakta och mindre av gissningar och myter. Det är svaret från Susanne Rudenstam, Sveriges Träbyggnads kansli, på försäkringsbranschens utspel i Byggindustrin i går om att höga hus i trä kan bli omöjliga att försäkra i framtiden.

Batljan ville lämna brandseminarium
– Jag vill säga till Brandskyddsföreningen – ni måste skärpa er! Det här är allvarliga saker, det rör människors hem, sa Rikshems vice vd, den före detta socialdemokratiska toppolitikern Ilija Batljan i Almedalen på onsdagen.

Hett om brandrisk i höga trähus
Höga hus av trä – vackra hus på bekostnad av brandsäkerheten? Den frågan diskuterade Brandskyddsföreningen med försäkrings- och byggbranschen i Almedalen. Och debatten blev, bokstavligt talat, het.

- Vi måste begrava pajkastningen, säger Ilija Batljan, vice vd på Rikshem.

”Höga hus i trä kan bli omöjliga att försäkra”
Försäkringsbolagen ser med oro på att det blir vanligare att bygga flerfamiljshus och högre hus i trä. Nu varnar Staffan Moberg, jurist på branschorganisationen Svensk Försäkring, för att det kan omöjligt att försäkra sådana byggnader i framtiden.

Stora risker med träbyggande!
”Jag är mycket skeptiskt till trenden att bygga höga hus i trä”, sa Staffan Moberg, jurist på Svensk Försäkring i Almedalen idag. ”Brand är ett problem, men det stora problemet är risken för vattenskador”.

Pressklipp

Underkänner säkerheten i höga trähus
Trä brinner och träbyggarna tar inte ansvar för säkerheten skriver Brandskyddsföreningens generalsekreterare Anders Bergqvist i senaste numret av Dagens samhälle.

"Vi behöver mer fakta och färre myter"

Hett om brandrisk i höga trähus
Höga hus av trä – vackra hus på bekostnad av brandsäkerheten?
- Vi måste begrava pajkastningen, säger Ilija Batljan, vice vd på Rikshem.

”Höga hus i trä kan bli omöjliga att försäkra”

Stora risker med träbyggande!

Låt er inte förföras av trälobbyn
Byggandet av flerbostadshus i trä har den senaste tiden lovordats på många håll och fått en stämpel som miljövänligt. Sanningen är dock att stål och plåt är mer hållbara byggmaterial som både är återvinningsbara och underhållsfria. Dessutom gynnar stålbyggen sysselsättningen i Sverige i flera led.

Vanor gör betong till favoritmaterial
Viljan att bygga flervåningshus med trästommar är låg i byggbranschen, visar en avhandling från Linnéuniversitetet i Växjö. Resultatet visar att både arkitekter och arbetschefer anser att trä som byggmaterial i stomsystem är positivt ur miljö- och arbetsmiljösynpunkt. Men trä anses också ha en rad nackdelar, risker och osäkerheter.
– Det gäller framförallt brandsäkerhet, ljudmiljö, stabilitet och varaktighet, men också inomhusmiljö, säger Kerstin Hemström på institutionen för byggd miljö och energiteknik vid Linnéuniversitetet i Växjö.

Mimer bygger Västerås högsta trähus
I Västerås byggs bostadskvarter med sexvånings flerfamiljshus med trästomme.

Cirka 150 hyreslägenheter ska byggas i Rudboda
Man planerar att bygga 150 lägenheter i flerfamiljshus och det är tänkt att stommen ska vara av trä.

”Fler måste bygga stort i trä”
Byggföretaget Folkhem bygger bara flerfamiljshus i trä. Man siktar på att få bygga i Stockholms stad.

Nya byggkrav i Kina kan gynna svensk träexport
Ny brandnorm i Kina öppnar upp för bygge med trästomme. Svensk träindustrin hoppas på ökad export.

Vita Huset lyfter Limnologen
Växjö på framkant med trähus.

Tegelindustrin sågar höga trähus
Tegelindustrin varnar för brandrisk i samband med höga hus med trästomme.

Storbränder vanligare i trähus!
Storbränder är vanligare i hus med trästomme än i hus med betongstomme enligt en undersökning tidningen Betong gjort.

Hantverk – i åtta våningar
Luften är inte rå av våt betong och inga bilningsmaskiner dånar. Det går att börja gipsa så fort ett våningsplan är på plats. Arbetarna som bygger höghus i trä i Stockholmsområdet ser bara fördelar.

Norge bygger världens högsta trähus
20 våningar högt — av trä. Den skyskrapan planeras i Kirkenes i Nordnorge. Det kommer att gå åt 4 000 kubikmeter limträ av gran eller furu till den totalt 10 000 kvadratmeter stora byggnaden som fått arbetsnamnet Barentshus.

Högsta trähuset växer fram i Bergen
Nästa höst ska bostadshuset ”Trädet” med sina 51 meter och 14 våningar torna i Damsgårdssundet i norska Bergen.

Höga byggnader i trä – en konceptstudie av Briab
Under senaste året har debatten om träbyggnader, och i synnerhet högre träbyggnader, pågått i Sverige. Argument har förts kring de positiva aspekterna av att bygga i trä som ett snabbt och miljömedvetet sätt att skapa nya bostäder. Mot detta har resonemang förts kring att träbyggnader, och speciellt höga träbyggnader, skapar specifika utmaningar och att riskerna kring exempelvis brandskydd och vattenskador försummas. Tyvärr realiserades frågan på nytt vid den tragiska branden i Eksjö nyligen då en ung kvinna omkom och flera kulturminnesvärda trähus totalförstördes.

Artiklar ur BrandSäkert

Den moderna trädstaden
Under de närmaste 10–15 åren kommer en modern trästad att växa fram i Växjö.
BrandSäkert nr 5, 2008

Högt mot himlen – HSB bygger träskyskrapa
En 100 meter hög skyskrapa i trä med 34 våningar kan bli Stockholms nya landmärke.
BrandSäkert nr 2, 2014

Artiklar ur Bygg & Teknik

Höga trähus med stomme i trä rasar vid brand
Kjell Fallqvist, Mattias Sköldebrand, nr 6, 2014, sid 47