Hem / Om oss / Regionala brandskyddsföreningar

Regionala brandskyddsföreningar

I Sverige finns 22 regionala brandskyddsföreningar. De är fristående och har en egen styrelse och ordförande. Tillsammans med Brandskyddsföreningen Sverige bildar alla regionala föreningar Brandskyddsföreningen.

Varje regional brandskyddsförening har en verksamhetsledare som har till uppgift att hjälpa företag, organisationer och allmänheten när det gäller utbildning och information inom området brandskydd. Tillsammans utbildar Brandskyddsföreningen över 150 000 personer i brandskydd varje år.

För det gemensamma arbetet mellan de regionala brandskyddsföreningarna och Brandskyddsföreningen Sverige finns Föreningskommittén, där bland annat policy- och utbildningsfrågor behandlas. Ett verksamhetsprogram som gäller för hela landet arbetas fram varje år. Det arbetet sker tillsammans med Föreningskansliet. Föreningskommittén består av  Leif Andersson, Per Björkman, Jan Bejrum, André Forsberg, Malin Engelin, Carina Andersson, Lena Lind och Anders Bergqvist. Ansvarig för Föreningskansliet är Nadine Jones Pioud.

Verksamhetsberättelse för de regionala föreningarna

Brandskyddsföreningens vision är ”ett brandsäkrare Sverige”. Detta återspeglas i allt som vi och våra regionala brandskyddsföreningar gör. Här presenterar vi ett urval av det som hände runt om i landet under förra året.

Regionala brandskyddsföreningar

Brandskyddsföreningen finns i hela Sverige. Välj din förening och hitta information och utbildningar om brandskydd.